Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page
ثبت سفارش
Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page

برخی از نشریات برای سابمیت از طرف اسکوپوس تحریم می شوند

نویسنده:‌ واحد خبری , واحد خبری
| October 04, 2016

مراحل انتخاب و ارزیابی کمیته بررسی مستقل اسکوپوس بسیار شفاف و ماهرانه می­باشد.
کارشناسان بین المللی (Content Selection & Advisory Board) CSAB به صورت مستمر مطالب جدید را از لحاظ معیار­های کمی و کیفی بررسی می­کنند. تنها ژورنال­ها، کتاب­ها و مقالات کنفرانس هایی که به صورت مستمر و طبق برنامه زمانی مشخص و منظمی چاپ می­شوند می­توانند در اسکوپوس سابمیت و توسط این گروه برسی شوند تا در نهایت بتوانند به اسکوپوس راه پیدا کنند. سابمیت ممکن است توسط ناشر یا هیأت تحریریه یک مجله صورت بگیرد. محققان و کتابدارن نیز می توانند به صورت مستقل یک مجله را در اسکوپوس سابمیت کنند اما این کار اجازه ناشر یا سردبیران را لازم دارد.


قبل از انجام هر گونه سابمیت باید به نکات زیر توجه شود:
ابتدا ژورنال مورد نظر را در اسکوپوس جستجو شود تا اطمینان حاصل شود که این ژورنال قبلا در اسکوپوس نمایه نشده باشد
قوانین مربوط به اسکوپوس مطالعه شود
معیارهای مشخص شده اسکوپوس برای انتخاب منابع مختلف بررسی شود
از فرم مربوط به سامبیت ژورنال در اسکوپوس استفاده شود (http://suggestor.step.scopus.com/suggestTitle/step1.cfm)
از مطالب ارائه شده در قسمت پرسش و پاسخ (FAQs) مربوط به سردبیران استفاده شود.
افراد و یا ناشرانی که اقدام به سابمیت ژورنال خود می کنند ، پس از دریافت یک کد پیگیری ۱۶ رقمی ، می توانند با وارد کردن آن کد در صفحه Title Evaluation Tracker از مراحل سابمیت مجله و نتایج آن مطلع شوند. http://suggestor.step.scopus.com/progressTracker/

همچنین سردبیران نیز قبل از هرگونه اقدام سابمیت نشریه دارای وظایفی هستند . آنها ابتدا باید بررسی کنند که آیا نشریه دارای شرایط لازم برای قرار گرفتن در مجموعه اسکوپوس می باشد یا خیر.اگر نیستند باید در آن قسمت از مجله که معیارهای لازم را ندارد تجدید نظر شود. قبل از انجام مراحل سابمیت پیشنهاد می­شود که موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد:
آیا مقالات نشریه Peer-review شده است؟
آیا نشریه کد ISSN دارد؟
آیا چکیده و عنوان مقالات نشریه زبان انگلیسی هستند؟
آیا رفرنس های ارایه شده در مقالات به زبان لاتین هستند؟
آیا مجله دارای بیانیه اخلاق در نشر و قصور درنشر به صورت آنلاین و قابل دسترس در سایت مجله می باشد؟ برای اطلاعات بیشتر در رابطه با اخلاق در نشر میتوانید به بیانیه کمیته اخلاق در نشر ( COPE) و یا برنامه اخلاق در پژوهش پژوهش و نشر الزویر به آدرس http://www.elsevier.com/ethics/home مراجعه کنید.

بررسی شود که عنوان نشریه عنوانی مفهومی تنها منحصر به همان نشریه است و دارای تشهابات اسمی با عنوان نشریات دیگر نیست. این موضوع مهمی است که حتما باید توسط هیأت تحریریه و ناشر بررسی گردد. نتیجه این کار ممکن است منجر به تغییر عنوان شود و یا منجر به دریافت یک کد ISSN جدید شود.داشتن عنوان مشابه و مساوی با عناوین نشریا دیگر ممکن است نویسنده و خوانندگان را دچار اشتباه کند داشتن عنوان مشابه, عدم رعایت قوانین اخلاق در نشر است
آیا نشریه در دو سال اخیر منتشر شده است؟ توجه داشته باشید که نشریاتی که دارای سابقه نشر بسیار کوتاه هستند، از طرف داوران مرجوع می شوند.

در مراحل سابمیت مجله باید سه ایشو اخیر نشریه و یا نه مقاله آن دارای جدول فهرست آماده شده برای آپلود باشد.
مشخص شود که چه کسی به عنوان سردبیر اصلی معرفی می شود. این شخص در تمام فرآیندهای داوری و اداراه نشریه مسئول است. حداکثر سه نفر را می توانید به عنوان این نقش معرفی کنید.

آیا اطلاعات مربوط به حرفه سردبیران، مانند رزومه کاری آنها، صفحه اینترنتی شخصی، افلیشین، تعداد جایزه های دریافت شده و… به صورت آنلاین قابل مشاهده است یا خیر.

به ناشران و سردبیرانی که مایل هستند نشریه خود را در اسکوپوس به ثبت برسانند پیشنهاد می شود که با قسمت scopus info site در تماس باشند و مطالبی که توسط CASB برای راهنمایی نوشته شده است نیز برای ارزیابی شخصی می­تواند نفید واقع شود تا تشخیص دهید که نشریه شما دراری الویت ها و شرایط اولیه برای سابمیت شدن در اسکوپوس هستند یا خیر. و ممکن است تصمیمات اخذ شده، با نظرات داوران جهت حمایت از تصمیم گرفته شده، همراه باشد. در مواردی که نشریه از طرف اسکوپوس مردود اعلام می شود، برای نشریه تاریخ سابمیت مجدد تعیین می شود.

سابمیت مجدد چیست؟
مجله هایی که از نظر گروه اسکوپوس مردود به حساب می آیند تا یک زمان خاصی از سابمیت مجدد نشریه خود در اسکوپوس محروم هستند و بعد از آن تاریخ می توانند دوباره اقدام به سابمیت نشریه خود کنند. این زمان ممکن است یک سال، ۱۸ ماه،۲ سال، ۳سال و یا ۵ سال باشد.
گروه اسکوپوس بر اساس چه معیارهایی تاریح تحریم برای سابمیت مجدد را تعیین می کنند؟
این معیار براساس دلیل داوران برای اعلام مردودیت نشریه مشخص می­شود و بستگی دارد که چه زمانی ممکن است طول بکشد تا نشریه مورد نظر، نواقص اعلام شده را رفع کند . بر اساس تخمین این زمان، تاریخ محرومیت را تعیین می کنند.

منبع : سای نیوز

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید:

Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page