Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page
ثبت سفارش
Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page

پلاجیاریسم چک: پیش نیاز قبولی و استمرار نمایه شدن در بانکهای اطلاعاتی معتبر

نویسنده:‌ واحد خبری , واحد خبری
| November 09, 2016

نمایه سازهای معتبر علمی در حال حاضر بررسی درخواست پذیرش مجلات را در دو بخش فنی و علمی انجام میدهند.

این بررسی ها بعد از نمایه شدن مجله نیز استمرار دارد و یکی از مهمترین معیارها در ارزیابی کیفی مجلات میزان پایبندی ناشر مجله به رعایت اصول اخلاق در نشر است که در حال حاضر کمیته اخلاق در نشر COPE نظارت بر این موارد را به طور رسمی انجام میدهد.

بررسی سرقت ادبی مقالات از جمله ابتدایی ترین اقدامات در رعایت اصول اخلاق در نشر است.


 

سرقت ادبی یا پلاجیاریسم با مقایسه محتوای یک مقاله علمی با مقالات منتشر شده پیشین قابل بررسی است. در این میان آنچه که میتواند خیال یک نویسنده، سردبیر و یک ناشر را از کفایت بررسی آسوده کند؛ تعداد منابعی است که برای بررسی مشابهت ها در اختیار دارد. در حال حاضر جستجوی محتوا و بررسی مشابهت ها توسط نرم افزارهایی انجام میگیرد که به محتوای آنلاین مقالات منتشر شده پیشین (و بعضا حتی مقالات در حال داوری) دسترسی دارند.

 

این امکان برای نرم افزار به دست نمی آید مگر اینکه نرم افزار به بانکهای اطلاعاتی معتبر علمی جهان دسترسی داشته و امکان جسجو و ارائه گزارش از آنها را داشته باشد. میزان اعتبار نتایج نرم افزار تا حد زیادی به این بستگی دارد که نرم افزار فوق به چه تعداد از منابع علمی دسترسی دارد.

 

نرم افزار iThenticate یکی از این نرم افزارهای معتبر است که توسط بیش از 590 ناشر جهان و به ویژه ناشران معظمی نظیر Elsevier, springer, nature, IEEE, Wiley Blackwell , Taylor & Francis, Oxford University Press و.. مورد استفاده قرار میگیرد و امکان جستجو در بین بیش از 60 میلیارد صفحه وب را دارد. iThenticate به سردبیران، نویسندگان و محققان کمک می کند تا با مقایسه نسخه های پیش نویس مقاله خود با بیش از 60 میلیارد صفحه وب از سوء رفتار درمورد سرقت ادبی مقالات علمی جلوگیری کنند.

وقتی مقالات برای مجله ارسال میشوند اولین گام پس از بررسی فنی اولیه در خصوص ساختار مقاله، بررسی درصد مشابهت مقاله ورودی با محتوای علمی منتشر شده تا به این لحظه است. پس از بررسی و تهیه گزارش مشابهت ها برای هر مقاله لازم است گزارش نرم افزار، تحلیل شده و جهت تعیین استراتژی مناسب به نویسنده مقاله یا سردبیر مجله ارجاع داده شود. بدیهی است که مقالات با درصد بالای مشابهت امکان ورود به ادامه پروسه داوری در مجله را نخواهند داشت. بنابراین به پژوهشگران محترم نیز توصیه میشود تا پیش نویس مقالات خود را با این نرم افزار بررسی نمایند تا به این ترتیب فرایند داوری و بررسی مقاله خود را تسریع نمایند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید:

Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page