رضا ملکزاده، رضا ملکزاده و رضا ملک­زاده

پیرو موضوعات هفته گذشته در خصوص نیماد، دکتر کاوس باسمنجی  سوالاتی را در مورد اساسنامه و ارکان نیماد مطرح نموده است که آنها را بازنشر میدهیم.  سوال اول: چرا «روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت» پاسخ نقد سیدموید علویان را بر عملکرد نیماد داده؟ سوال دوم: ​​​​​​​کجاست مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجازه تاسیس «موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی» ؟ سوال سوم: آیا سیدموید علویان تا کنون اساسنامه نیماد  را نخوانده که از وزیر بهداشت، واکاوی عملکرد نیماد را مطالبه می کند؟ سوال چهارم: ​​​​​​​رییس بعدی نیماد که خواهد بود؟ ​​​​​​​می توان انتظار داشت سمت ریاست نیماد - علی الدوام و مادام العمر - در کف با کفایت رضا ملکزاده باقی بماند.


 


 

 

در هفته­ ای که گذشت، سیدموید علویان، استاد بیماری­ های دستگاه گوارش، بر شفاف نبودن عملکرد نیماد [موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی] به ریاست رضا ملکزاده، استاد بیماری ­های دستگاه گوارش، تاخت. بلافاصله، روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت جوابیه ­ای در پاسخ به انتقاد سیدموید علویان منتشر کرد. نقد و پاسخ آن، هر دو، در خبرگزاری دانشجویان ایران [ایسنا] منتشرشده­ اند.

شمار واژه ­های متن نقد، 477 و از آنِ جوابیه، 2053 واژه است. 

 

من با طرفین این دعوا، حرف هایی که زده اند و راست و دروغ حرف هایشان کاری ندارم. خودشان می دانند و خدای خودشان. پرسش هایی برایم پیش آمده که پاسخی برایشان نمی یابم و این هم پرسش های من:

 

[اوّل]

چرا «روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت» پاسخ نقد سیدموید علویان را بر عملکرد نیماد داده؟ به صراحت قانون، موسسات دولتی در کشور ما استقلال حقوقی دارند. نیماد، زیرمجموعه وزارت بهداشت یا معاونت تحقیقات و فناوری آن نیست و اصلاً نباید «جوابیه» روابط عمومی این معاونت را به رسمیت شناخت.

 

[دوّم]

چرا سیدموید علویان ریشه را رها کرده و از کج و کولگی میوه های درختی حدوداً پنج ساله ایراد گرفته؟ به اعتقاد من، آن پرسش محوری که هیچکس تا به امروز در باره موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی یا همان نیماد نپرسیده، چیز دیگری است.

 

ماده 2 قانون مدیریت خدمات کشوری می­ گوید «مؤسسه دولتی، واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد شده یا می ­شود و با داشتن استقلال حقوقی، بخشی از وظایف و اموری را که بر عهده یکی از قوای سه­ گانه و سایر مراجع قانونی می ­باشد انجام می ­دهد».

 

کجاست مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجازه تاسیس «موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی» و مجلس چگونه چندین سال اعتبارات عمومی را در اختیار موجودی قرار داده که از نظر قانونی، وجود ندارد؟ 

 

[سوّم]

آیا سیدموید علویان تا کنون اساسنامه نیماد [پیوست] را نخوانده که از وزیر بهداشت، واکاوی عملکرد نیماد را مطالبه می کند؟ طبق ماده 7 اساسنامه، شخص وزیر بهداشت رییس هیات امنای نیماد است و بقال، معمولاً بهترین داور ترشی ماست خودش نیست. این به کنار، گویا سیدموید علویان با چگونگی انتصاب رییس نیماد هم آشنا نیست که این خود حکایتی است گفتنی و شنیدنی.

 

[چهارم]

رییس بعدی نیماد که خواهد بود؟ بر اساس تبصره های 2 و 3 ماده 7 اساسنامه، رییس آتی نیماد باید از «پزشکان دانشمند و خوشنام کشور» و مورد تایید دوسوم اعضای هیات امنای نیماد باشد. 

هیات امنای نیماد یازده عضو دارد که یکی از آنها معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت [در حال حاضر، رضا ملکزاده] است و هفت «دانشمند برجسته علوم پزشکی کشور» که به خواست معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت [یعنی رضا ملکزاده] به عضویت هیات امنا در آمده اند. 

 

 


هفت و یک می شود هشت. دوسوم عدد یازده هم می شود 7.3. به عبارت ساده تر، رضا ملکزاده و هفت دانشمندی که به صلاحدید رضا ملکزاده بر مسند عضویت در هیات امنای نیماد تکیه زده اند، در جمع یازده نفری اعضای هیات امنای نیماد اکثریت دارند و چون رضا ملکزاده هم پزشک است، هم دانشمند و هم خوشنام و انتخاب مجدد رییس موسسه هم بلامانع است، می توان انتظار داشت سمت ریاست نیماد - علی الدوام و مادام العمر - در کف با کفایت رضا ملکزاده باقی بماند.

 

قاعدتاً حدس زده اید که تهیه کننده این اساسنامه و تضمین کننده ریاست همیشگی رضا ملکزاده بر نیماد، کسی نیست جز معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در کابینه نخست حسن روحانی، یعنی رضا ملکزاده.

 

پرسش های من تمام نشده ولی می دانم که حوصله شما از تکرار «رضا ملکزاده» به سر آمده.

 

باقی پرسش هایم که مربوط است به اعتبارات نیماد، بماند برای بعد از ناهار.


مطلب با اجازه نویسنده (دکتر کاوس باسمنجی) از کانال وی بازنشر میشود.