آیا استفاده از لوگو ارکید در مجلات نقض قوانین تجاری محسوب میشود؟ / آیا اجبار به استفاده از ارکید در مجلات قانونی است؟/ چه کسی پاسخگوی مجلاتی است که مجبور به استفاده ناصحیح از لوگو ارکید در مجلات خود میشوند؟

مطابق دستورالعمل “اجبار مجلات به درج کد رایگان (؟!!) ارکید در سایت مجلات” از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اخیرا باخبر شدیم که در برنامه عملیاتی گزارش فصلی به دانشگاهها، مسوولین علم سنجی دانشگاهها مجبور به ارایه گزارشی از میزان ثبت شناسه ارکید در مقالات منتشر شده گردیده اند. قبلا در این پست نقد و کارشناسی این دستورالعمل را بیان نموده بودیم. همچنین در این پست نیز “شرایط و مزایای استفاده از ارکید در مجلات” را به تفصیل بیان نمودیم.


در این پست نیز به اطلاع سردبیران محترم مجلات رسانیده بودیم که برای استفاده قانونی از خدمات ارکید در مجلات می بایست به قوانین کپی رایت و تجاری شرکت ارکید احترام گذاشته و ابتدا عضو یا Member رسمی ارکید شویم و سپس بستر نرم افزاری لازم را در سایت مجله فراهم کنیم.

 

با همه این تفاصیل و صرفنظر از اینکه تنها ناشر رسمی کشور که موفق به بارگذراری و بهره برداری از این کد در مجلات خود گردیده، کوثر است، نکته ای بسیار مهم و با اهمیت را بار دیگر – تنها با هدف اطلاع رسانی- به سردبیران کشور به استحضار میرسانیم:

استفاده از لوگو ارکید در سایت مجلات تنها در صورتی مجاز است که مجله به قوانین تجاری شرکت ارکید احترام بگذارد. در غیراینصورت با نقض قوانین کپی رایت و تجاری مواجه خواهیم شد.

 

عدم استفاده از این کد احتمالا منافع بیشتری از استفاده ناصحیح و غیرقانونی آن خواهد داشت.

 

سوالاتی از مسوولان مرتبط:

  • آیا معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به عواقب استفاده ناصحیح از این لوگو در مجلات اندیشیده است؟
  • آیا مجلات ضمانت لازم از مسوولین برای حمایت در برابر نقض قانون را دارند؟
  • آیا تصمیم به اجبار استفاده از ارکید در مجلات کارشناسی شده است؟
  • آیا زیرساخت همه مجلات برای استفاده از این خدمت مفید فراهم شده است؟
  • آیا مجلاتی که در شرایط سخت اقتصادی در حال تلاش برای تامین حداقل بودجه لازم هستند، توانایی پرداخت هزینه عضویت در ارکید را دارند؟
  • آیا اصولا صحیح است که ما همه مجلات یک کشور را به سوی استفاده از یک خدمت اجبار کنیم؟  …..

 

انتشارات کوثر با بیان این مطلب و بیان عدم اشتراک منافع (conflict of interest) در این خصوص، مسوولین محترم را به تجدید نظر در این تصمیم و کان لم یکن شدن این دستورالعمل دعوت مینمایند. اینجا بحث حمایت از همه مجلات ایرانی است.

لطفا اگر به عنوان سردبیر مشکلی در این خصوص دارید در بخش نظرات همین صفحه نظرات خود را بیان نمایید.