درج کد اخلاق در همه مقالات مجلات تحت پوشش انتشارات کوثر الزامی است

پیرو مکاتبات متعدد و الزامات قانونی مندرج در وزارت بهداشت و تعهد به کمیته بین المللی اخلاق در نشر ، از ابتدای سال ۲۰۱۸ درج کد اخلاق (آنلاین و قابل پیگیری) در همه مقالات منتشر شده در مجلات انتشارات کوثر الزامی میباشد.


کد اخلاق چیست؟

یک شناسه دیجیتال و معتبر است که پس از طرح پروپوزال طرح پژوهشی در شورای مربوطه به یک تحقیق تعلق میگیرد. در یک طرح پژوهشی کلیه الزامات اخلاق در پژوهش می بایست طبق معاهدات ملی و بین المللی رعایت گردد. تشخیص این امر بر عهده شورای مربوطه میباشد. برای اطلاعات بیشتر به سایت رسمی مربوطه در وزارت بهداشت مراجعه نمایید.

 

بدین منظور:

۱- در پروسه سابمیت مقالات نویسنده موظف به درج این کد میباشد. (الزامی است (به توضیحات مندرج در راهنمای نویسندگان یکی از مجلات مراجعه نمایید)

۲- کد اخلاق می بایست قابلیت پیگیری و تایید آنلاین را داشته باشد. بدین معنی که کدهای آفلاین و فاقد قابلیت رهگیری آنلاین فاقد اعتبار میباشند.

 

 

وظیفه بررسی کد اخلاق در یک مجله بر عهده کیست؟

۱- طبق پروتکل های داوری مندرج در مجلات، وظیفه کنترل این مهم بر عهده داوران محترم و در هنگام داوری یا  (peer review) یک مقاله است.

۲- سردبیران محترم نیز می بایست در ابتدای ورود مقاله (screening) و یا در هنگام ارسال مقاله برای ناشر، وجود کد اخلاق را شخصا چک نمایند.

 

 

 

توضیح: در صورت عدم وجود کد و یا نامعتبر بودن آن، لازم است تا سردبیر مقاله را در هر وضعیتی ابتدا متوقف یا On Hold  نموده و سپس با مهلت مشخص به نویسنده فرصت اصلاح بدهد. در صورت عدم ارایه سردبیر طبق قانون میتواند (بسته به وضعیت مقاله) مقاله مذکور را ریجکت (reject)، ویتدراو (withdraw) و یا ریترکت (retract) نماید.

 

برای اطلاع از قوانین اخلاق در نشر در مجلات تحت پوشش با ما مکاتبه نمایید. سایت پشتیبانی