چگونه در PubMed نمایه شویم؟

دیده شدن در PubMed در میان مجلات علوم پزشکی و زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است. آنچه حائز اهمیت است این است که چگونه میتوان در این بانک اطلاعاتی مهم و معتبر دیده شد؟ آیا اصطلاح رایج نمایه شدن در PubMed صحیح است؟ برای دیده شدن در پابمد چه راههائی وجود دارد؟ پاسخ به این سوالات را میتوانید در مقاله زیر به دست آورید.


بر خلاف تفکر بسیاری از محققین علوم پزشکی؛ پابمد یک بانک اطلاعاتی برای نمایه کردن مقالات نیست بلکه خود یک موتور جستجو می‌باشد که مقالات نمایه شده در PubMed Central و Medline را جستجو کرده و نمایش میدهد. همچنین علاوه بر این دسته از مقالات، اطلاعات دیگری نیز از طریق PubMed قابل جستجو هستند، از جمله اطلاعات مربوط به مجلات مختلف، ژنوم‌ها، کلیدواژه‌های استاندارد و غیره. برای اینکه مقالات شما در پابمد قابل جستجو باشند؛ می‌توان از دو طریق اقدام نمود:
۱-  PubMed Central و یا PMC
۲- Medline
PubMed Central یا به اختصار PMC آرشیوی از مقالات چاپ شده در مجلات علوم زیستی است که بر پایه XML استوار می‌باشد(۱). مقالات ارسال شده به این موسسه باید در قالب XML تهیه و به همراه تصاویر با کیفیت بالا، فایل pdf مقالات، و در صورت وجود فایل‌های ضمیمه‌ای ارسال شوند. در حال حاضر، تنها مقالات به زبان انگلیسی قابلیت نمایه شدن در PubMed Central را دارند، اما این مؤسسه در حال ایجاد پروتوکلی برای نمایه کردن مقالات به زبان غیر-انگلیسی نیز میباشد.

نمایه شدن در PubMed Central شامل پنج مرحله است(۲):
۱-      ارسال مشخصات مجله شامل نام کامل ؛ ISSN ، و وبسایت مجله از طریق ایمیل به PMC
۲-      بررسی کیفیت علمی مجله توسط هیئت داوران PMC
۳-      ارسال پکیج مشتمل بر حداقل ۵۰ مقاله از آخرین مقالات چاپ شده مجله و بررسی فنی پکیج توسط هیئت داوران PMC
۴-      مرحله پیش نمایش که در صورت پذیرفته شدن مجله است و شامل تکمیل فرم قرداد، تهیه آرم مجله میباشد. همچنین در این مرحله ناشر باید شماره های جدید مجله از آخرین شماره ارسال شده به PMC تا زمان ارسال مدارک را نیز به فرمت XML ارسال نماید.
۵-      آنلاین شدن مقالات مجله در سایت PubMed

برای پذیرفته شدن در PMC هر مجله باید حداقل ویژگیهای لازم را داشته باشد(۳):
۱-      پکیج‌ها باید کامل بوده و تمام فایل‌های مورد نیاز هر شماره با نامگذاری صحیح در پکیج مربوطه موجود باشد (۴).
۲-      تمام فایل‌های XML باید با سیستم (DTD (document type definition تعریف شده برای مقاله توسط PMC منطبق باشند(۵).
۳-      تصاویر با کیفیت بالا و نامگذاری صحیح بطور مجزا در پکیج موجود باشند(۶).

در صورتیکه فایلهای ارسالی حداقل ویژگی لازم را نداشته باشند، مجله از لیست بررسی توسط PMC خارج می‌شود. در صورت وجود اشکالات جزئی در فایل‌ها، از ناشر اصلاحیه درخواست می‌شود و درصورتیکه فایل‌ها تمام ویژگی‌های لازم را داشته باشند، مجله پذیرفته شده و برای آنلاین شدن در PubMed آماده می‌شود. همچنین، هر مجله تنها تا دو مرحله قابلیت برگشت دارد و درصورت استمرار اشکالات، مجله از ادامه فرآیند حذف می‌شود.

نویسنده:
مهندس اعظم رئوفی،
مدیر بخش نمایه سازی مجلات،
انتشارات کوثر