وبلاگ “لیست سیاه” مجلات بسته شد.

یک وبلاگ شخصی که توسط یک کتابدار در دانشگاه کلرادو اداره می شد پس از سه سال انتشار “مجلات و ناشرین مشکوک ” سرانجام (و به ظاهر) با نظر شخصی خود نویسنده وبلاگ در مورخه ۱۵ ژانویه ۲۰۱۷ بسته شد. علاوه بر این وبلاگ، صفحه شخصی پروفایل وی نیز از سایت رسمی دانشگاه کلرادو پاک شده و صفحه FaceBook این فرد نیز به طور کامل از دسترس خارج شده است.


“لیست سیاه بل”  یا همان لیست سیاه مجلات و ناشرین توسط وی نوشته شده و تاکنون متاسفانه مورد استفاده بسیاری از مراجع و سازمانها بوده است. در این وبلاگ ذکر شده است که “این لیستی از مجلات و ناشرین Open Access هستند که در آنها خدمات داوری یا Peer Review و Editing مناسب به نویسندگان داده نمی شده است و در عوض از نویسندگان پول دریافت می شده است” (طبق گفته جفری بل).

این لیست شامل  بیش از ۱۰۰۰ ناشر و مجله از سراسر دنیاست که ناشرین بزرگی همانند Frontiers, Dove Press, OMICS و Nature نیز در آن ذکر گردیده بودند. شکایات متعددی از سوی ناشرین علیه این فرد و وبلاگ وی مطرح گردیده بود. این شاکیان معتقد بودند که نام مجله آنها بدون ذکر حتی یک دلیل و تنها با نظر شخصی جفری بل وارد این به اصطلاح لیست سیاه گردیده است.

این لیست طرفداران زیادی نیز داشته است. اما اقدام خود بل برای حذف آن را شاید بتوان نشانه ای از یک تهدید قانونی و یا بیهوده بودن آن دانست.

 

لینک به منبع مقاله در نیچر که به بسته شدن این وبلاگ اشاره میکند

لینک به منبع مقاله در رتراکشن واچ که در مورد بسته شدن این وبلاگ نوشته است