موفقیت فصلنامه رفتارهای پر خطر و اعتیاد در پایگاه اسکوپوس

به دنبال کسب موفقیت اخیر فصلنامه رفتارهای پر خطر و اعتیاد در پایگاه اسکوپوس ضمن تبریک فراوان به مدیر مسئول و سردبیر مجله جناب آقای دکتر بخشانی و مدیرمحترم اجرایی مجله سرکار خانم بابایی و سایر همکاران زحمتکش و متخصص مجله مصاحبه مختصری با این عزیزان نمودیم که به استحضار میرسانیم.


دکتر بخشانی، سردبیر مجله

هدف از تاسیس مجله ای با این سبک و به زبان انگلیسی چه بوده؟

هدف از تاسیس این مجله از ابتدا ارتباط علمی با سایر محققین که در حوزه ی رفتارهای پر خطر و اعتیاد در سراسر دنیا کار می کنند و همچنین انتشار دانش و نتایج پژوهش های متخصصین داخلی برای استفاده سایر محققین می باشد.

 

نقاط قوت مجله را چه می دانید و اصولا چه مواردی را در کسب این موفقیت موثر می دانید؟

مجله، یک مجله تخصصی ومحدود به رفتارهای پر خطر اعتیاد است برخلاف سایر مجلاتی که عمومی هستند و حوزه های سلامت را در بر می گیرند و این تخصصی بودن و عنوان اختصاصی آن همراه با همکاری و مساعدت دانشگاه، و هیئت تحریریه و داوران مجله توانسته است حداقل شرایط یک مجله ی علمی را کسب نماید.

 

نحوه تعامل شما با داوری های مقالات مختص اعضای همان دانشکده چگونه بوده است؟

با همکارانی که در این حوزه فعالیت می نمایند هم به عنوان داور و هم به عنوان Associate-Editor ،استفاده می شوند و نظارت آنها در نحوه انتشار مجله مورد نظر قرار میگیرد. در مجموع حفظ امانت و قضاوت صحیح و بدون غرض ورزی از اصول مهم در داوری ها بوده است.

 

تهدیدات و فرصت های مجله را در چه مواردی می بینید؟

مهمترین تهدیدات، هزینه های انتشار و دومین عاملی که باید به آن توجه کرد نوع پژوهش ها و محتوای داده هایی که منتشر میشوند است. و چنانچه از یک سبکی تنزیل پیدا کنند امکان دارد آسیب جدی به اعتبار مجله وارد شود و عامل دیگر کندی فرایند داوری شاید به دلیل مشغله ی کاری همکاران و همکاری با سایر مجلات فرصت محدودی برای داوری و مقالات داشته باشند که این زمان را طولانی خواهد کرد و امکان دارد منجر به تاخیر در زمانبر شدن نشر نهایی مقاله و نارضایتی نویسندگان شود.

 

به ناشر خود از صد چه نمره ای می دهید؟

۹۰

 

برنامه یکسال آینده شما چیست؟

اول اینکه بتوانیم برای کمک به حیات علمی مجله را خودگران نموده و در صورت تامین هزینه های پذیرش و پردازش مقالات از نویسندگان تعرفه دریافت شود.

دوم؛ برای اینکه زمان طولانی برای انتشار مقالات کاهش پیدا کند تعداد مقالات در هر شماره حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.

سوم؛ هر چه سریعتر در ISI نمایه شود و مقالات در Scopus  ثبت شود.

 

به نظر شما دلایل انتخاب مجله در اسکپوس چه بوده است؟

نظم انتشار و رعایت شرایط اعلام شده توسط پایگاه های نمایه سازی

همچنین در ادامه با سرکار خانم بابایی مدیر محترم اجرایی نشریه صحبتی داشتیم که در ذیل بدان اشاره میشود.

لطفا اهداف وچشم انداز آینده مجله را بیان کنید؟

این مجله قصد دارد در آینده به ایندکس های شناخته شده بین المللی بیشتری وارد شده و ضریب تاثیر مجله را افزایش دهد. همچنین مقالات بیشتری از محققین جهانی را جذب و منتشر نماید.

ویژگیهای مهم مجله را در چه می دانید؟

بدون تردید پشتکار و کمک‌های بی‌شائبه دوستان اینجانب و همراهان و دست اندرکاران زحمتکش مجله اگر تا به امروز نبود، ما قادر به انجام کاری نبودیم.
از نقاط قوت مجله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱) دقت بسیار زیاد در انتخاب مقالات با کیفیت بالا
۲)  مکاتبه فراوان با نویسندگان و حل مشکلات آنها
۳)  داوری‌های دقیق: تنها نکته مهم در هر مقاله داوری صحیح و عدم دقت به دانشگاه یا محل کار وی بود.
تعامل شما با سایر همکاران در مجله چگونه بوده است؟

عدم تعارفات رایج در مجله با همکاران دانشگاهی و دوستان اینجانب بود که داوری‌های صریح و کامل علمی و بدور از مسایل شخصی انجام می‌شده است. به راحتی به مقاله‌ای که قابلیت انتشار نداشت و یا کیفیت پایینی داشت «نه» می‌گفتیم و آن را رد می‌کردیم. مساله بعدی داوری‌های صحیح و کامل بود. به همکاران سپرده بودیم که از داوری‌های یک خطی پرهیز کنند.

معاونت پژوهشی پشتیبانی همه‌جانبه‌ای داشتند. بدون تردید حمایت همه جانبه مقام محترم معاونت تحقیقات و فناوری چه در دوره قبل و چه در این دوره و حمایت‌های مالی آنها در به ثمر رسیدن این مجله اهمیت به سزایی داشت که در اینجا از زحمات آنها تشکر و قدردانی می‌کنیم.

این موفقیت را مرهون چه می دانید؟

موفقیت این مجله در تعهد کاری و گذاشتن وقت و انرژی زیاد مسئولین مجله و هیئت محترم تحریریه، حمایت همه جانبه مسئولین دانشگاه خصوصا معاونت محترم پژوهشی دانشگاه علوم زاهدان و پشتیبانی تیم حرفه ای شرکت کوثر و عزیزانی بوده است که نتایج تحقیقات علمی خود را در اختیار ما قرار داده اند. علاوه بر این، محققان گرامی که تاکنون در فرایند داوری مقالات مشارکت نموده اند نقش غیر قابل انکاری در موفقیت مجله ایفا نموده اند.