قوانین علم سنجی در دانشگاه‌های کشور نیاز به بازنگری اساسی دارند.

جایگاه و رتبه علمی یک دانشگاه در دنیا مهمترین فاکتور سنجش کیفیت و ارزیابی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. تاکنون روش‌ها و پایگاه‌های متعددی برای علم‌سنجی دانشگاه‌ها ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به QS، THE، ARWU و Webometrics اشاره نمود.


طبق دستورالعمل معاونت تحقیقات و فناوری مبنای علم‌سنجی در دانشگاه‌های کشور Webometrics می‌باشد. این پایگاه بر اساس سایز وب‌سایت، تعداد لینک‌های خروجی و ورودی فایل‌های Rich و سایر پارامترهای دیگر به ارزیابی یک وب‌سایت می‌پردازد که آخرین ورژن معیارهای آن در ژانویه ۲۰۱۴ به روز شده است. اما یکی از نکات بسیار مهم در خصوص سنجش تولید علم در دانشگاه‌ها که هنوز مورد توجه جدی مسئولین مربوطه قرار نگرفته است، تاسیس و به روز رسانی پایگاه‌های دیجیتال دانشگاهی و یا Institutional Repository می‌باشد که به عنوان یک آرشیو آنلاین به جمع‌آوری و ارایه کلیه دارایی‌های یک دانشگاه از جمله فایل‌های آموزشی، مقالات مجلات و پایان‌نامه‌ها میپردازد.

از جمله نقاط ضعف دستورالعمل کشوری تاکید و الزام به قرارگیری وب‌سایت‌های مجلات و مراکز تحقیقاتی در ساب دامنه دانشگاه می‌باشد. با بررسی نقش Repository در آرشیو دارایی‌های دانشگاه می‌توان جایگزین بسیار مناسب و بهتری برای این الزام تعریف و ایجاد نمود. یعنی به جای الزام مجلات و مراکز تحقیقاتی به استفاده از وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها و ساب‌دامنه آنها که در بسیاری موارد از حداقل استانداردهای یک وب‌سایت نیز برخوردار نیستند، می‌توان با تاسیس Repository درسایت دانشگاه منبع ذخیره مناسبی برای تمام دارایی‌های دانشگاه ایجاد نمود. نمونه‌های موفق این Repositoryها را می‌توان در دانشگاه‌های معتبر دنیا همچون oxford مشاهده نمود.

شیما رحیمی،
خبرنگار سای نیوز