اهمیت وب سایت نشریات سابمیت شده در روند قبول شدن آنها در اسکوپوس

با توجه به اینکه امروزه  ما در عصر تکنولوژی زندگی می­کنیم  اینترنت از منابع اصلی ارتباطات محسوب می شود.  بسیار ضروری است که هر گونه اطلاعات ارائه شده در رابطه با مجله و محتوای آن باید بازتابی از کیفیت آن باشد. در روند داوری اسکوپوس، وب سایت مجله اولین جایی است که داوران CSAB برای ارزیابی معیارهای خود به آنجا مراجعه می کنند. اگر داوران در  تمام جوانب مراحل داوری، در  یافتن اطلاعات مجله از طریق وب سایت آن موفق نشوند، ممکن است نشریه را به دلیل پایین بودن کیفیت، از تحت پوشش قرار گرفتن اسکوپوس معاف کنند. بسیار مهم است که وب سایت مجله واضح باشد و به راحتی قابل دسترس باشد و همچنین ترکیبی از  دیگر محصولات ناشر  نباشد.  به عنوان مثال نشریه یک دانشگاه یک صفحه وب جداگانه داشته باشد و در صفحه اصلی دانشگاه نباشد.


وب سایت ها باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • اطلاعاتی در باره سردبیر/ مدیر هیأت تحریریه و همچنین اسامی اعضای هیأت تحریریه و یا اعضا گروه مشاور بین المللی
  • راهنمای نویسنده که شامل توضیحات مراحل سامبیت مقالات و همچنین معیارهای مجله برای سابمیت است
  • اطلاعاتی در باب چگونگی روند داوری تخصصی مقالات
  • راهنمای اخلاق در نشر که باید تخلفات مربوط به اخلاق در نشر را به صورت شفاف برای نویسندگان و سردبیران توصیف کند
  • اطلاعاتی دقیق در رابطه با معیارها و ارزش های منابع دسترسی باز
  • اطلاعاتی در رابطه با نحوه دسترسی به مقالات تمام متن نشریه
  • اطلاعاتی در رابطه با نقش ناشر و سازمان مادر آن  نشریه

 

برای خوانندگان نشریه،  دسترسی به صفحات وب سایتی که به راحتی در دسترس قرار می گیرند .امری ضروری است و داشتن  این امکانات نشان دهنده  تخصصی بودن نشریه است. داوران CSAB نیز باید همین دسترسی را در طول زمان داوری خود داشته باشند. به خصوص زمانی که اطلاعات نشریه از زمان سابمیت تغییر میکند دسترسی به آپدیت آن ها از این طریق حائز اهمیت است. روز آمد نگه داشتن اطلاعات  در وب سایت نشریه بسیار مهم است و نشان دهنده تعهد مجله به توسعه و پایداری است . یکی از موضوع های مهم دیگر اطمینان از درست بودن لینک های موجود در وب سایت است . هر لینک عملکرد مخصوص به خود را دارد. سردبیران باید اطمینان حاصل کنند تمامی اطلاعات مربوط به هیأت تحریریه، افراد نشریه، و ناشران دقیق هستند.

با توجه  به اهداف و دامنه نشریه و اینکه آیا این نشریه فقط مخصوص نویسندگان  داخلی و مرزی است یا خیر، ترجمه وب سایت مجله به زبان انگلیسی می­تواند حائز اهمیت باشد زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی و رایج در ارتباطات علمی بین الملی  است و دسترسی بلند مدت به مقالات و محتوای نشریه برای محققان بین المللی از جمله مزایای نشریه محسوب می شود.ترجمه انگلیسی وب سایت نشریات در اولین قدم باعث به اشتراک گذاری بین المللی آن می­شود و نشریه را قادر می­سازد تا با جوامع علمی برون مرزی نیز ارتباط برقرار کند  و همچنین منجر به  افزایش دریافت استنادهای مقاله و به طبع نشریه می شود.

بسیاری از نشریات غیر انگلیسی زبان، در وب سایت خود لینکی دارند که با کلیک بر روی آن تمام محتوای وب سایت به انگلیسی نشان داده می شود البته قابل ذکر است که این ترجمه شامل مقالات نمی شود. هر چند تمام نشریاتی که تمایل به ایندکس شدن در اسکوپوس را دارند، عنوان و چکیده مقالات آن ها حتما باید به زبان انگلیسی باشد. این امر به به نویسندگان کمک می کند  تا با افزایش دسترسی به مقالات آن ها ، استنادهای خود را نیز افزایش دهند. شایان ذکر است که بسیاری از نشریات حداقل برخی از  مقالات خود را  علاوه بر زبان اصلی، به زبان انگلیسی نیز منتشر می کنند.

 

تنظیم و گردآوری:  افسانه سادات مکه، کارشناس نمایه‌سازی