پس از ISI چینی نسخه روسی ISI هم متولد شد: آیا زمان ایجاد نسخه ایرانی نرسیده است؟

موسسه تامسون رویترز برای پایگاه Web of Science خود یک محصول جدید با نام پایگاه نمایه‌سازی مقالات روسی طراحی کرده است. این پایگاه با عنوان Russian Science Citation Index در ژانویه ۲۰۱۶ رونمایی گردید. هدف این پایگاه جدید «کشف دریچه‌ای جدید به سمت تحقیقات منتشر شده در روسیه و ایجاد ارتباط با سایر تحقیقات مرتبط در سراسر دنیا به منظور ایجاد یک تصویر هماهنگ جهانی» بیان شده است.


این یک پایگاه منطقه‌ی ارجاعات است که در نتیجه یک توافق بین پایگاه علمی الکترونیک روسیه (elibrary.ru) و تامسون رویترز ایجاد گردیده است. آنگونه که خود تامسون رویترز در وب سایت خود اعلام نموده است ایجاد این پایگاه برای تحقیقات روسیه با هدف پوشش درصد بیشتری از مخاطبان محلی در سراسر دنیا صورت می‌پذیرد. نمونه‌های قبلی آن پایگاه چینی و یا SCIELO می‌باشد. این پایگاه شامل ۶۰۰ مجله روسی است که محتویات خود را از سال ۲۰۰۵ در این پایگاه نمایه می‌کنند.

به نظر می‌رسد استفاده از این ایده برای ایجاد پایگاه مقالات فارسی با کمک یک کنسرسیوم ملی در ایران و ثبت ایده‌های نرم‌افزاری برای آن می‌تواند گامی اساسی برای احیای مجدد زبان فارسی در مهمترین و ارزشمندترین پایگاه علمی جهان باشد.

اخیرا نیز عربستان سعودی اقدام به انتشار یک ویژه نامه در مجله Nature نموده است. اقدامی که بدون تردید می‌تواند به عنوان یک مدل موفق برای محققان ایرانی نیز انجام شود. ایده‌ها منتظر پیشرفت نمی‌مانند. بهتر است تا وقت هست اقدامی از سوی نهادهای ایرانی برای ثبت پایگاه فارسی در ISI به عمل آید.