لزوم شفافیت در نحوه توزیع بودجه های پژوهشی تخصیص یافته از طریق نیماد یا موسسه ملی تحقیقات سلامت به دانشگاهها و افراد حقیقی

سهم دانشگاههای کشور و افراد حقیقی از سرانه پژوهش چقدر است؟ آیا نیماد که از سال 1394 احیا شد، تاکنون بطور شفاف اقدام به ارایه گزارشهای مالی خود و جزییات توزیع بودجه خود نموده است؟ بر طبق اصل شفافیت همه موظف به ارایه گزارش عملکرد خود به مردم میباشند. نامه زیر بصورت سرگشاده و با هدف شفاف سازی در ارایه اطلاعات مالی در وزارت بهداشت به وزیر محترم و سایر سازمانهای ذیربط ارسال گردیده است.



جناب آقای دکتر نمکی
وزیر محترم بهداشت درمان و اموزش پزشکی
سلام علیکم
 

همانطور که استحضار دارید طبق اسناد برنامه پنج ساله و اختصاص حداقل سه درصد سرانه به امر پژوهش، یکی از مولفه های توسعه کشور عزیز ایران انجام طرح های تحقیقاتی -پژوهشی در جهت حل مشکلات کشور و ارتقا سلامت مردم است‌. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، توسعه کمی و کیفی دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور به همراه تامین نیروی انسانی مورد نیاز سبب رشد محصولات علمی از جمله تعداد مقالات منتشره در بانکهای اطلاعاتی معتبر دنیا شده است. در این بین، نقش دو وزارتخانه علوم و بهداشت درمان و اموزش پزشکی  به عنوان دو بازوی اصلی تولید کننده محصولات پژوهشی مطرح میباشد. لذا تخصیص درست منابع پژوهشی از محل بودجه عمومی کشور بطور عادلانه در بین مراکز علمی پژوهشی کشور همواره دغدغه اصلی مسوولین و متولیان این دو وزارتخانه کلیدی میباشد.
تخصیص بودجه های پژوهشی در سالهای قبل از 1394، مبتنی بر پرداخت مستقیم این بودجه به دانشگاهها بوده است بطوریکه هر دانشگاه بر اساس سیاستهای ابلاغی از طرف وزارتخانه و اولویتهای منطقه ای بودجه های پژوهشی را به مصرف می رساند. وزارتخانه هم هر سال بر اساس عملکرد مشخص به دانشگاهها امتیاز می داد. در دانشگاهها نیز، کلیه طرحهای پژوهشی مصوب و معلوم بوده و تخصیص اعتبارات مشخص بود. آنچه که از سال ۱۳۹۴ تاکنون اتفاق افتاده است، توزیع بخش اعظمی از بودجه پژوهشی از طریق احیا و راه اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور یا همان نیماد با هدف دستیابی به اهداف عالی چشم انداز ۱۴۰۴ کشور و هماهنگی و سیاستگزاری توسط دانشمندان و محققین عالی رتبه کشور میباشد. این کار با هدف همگرایی مراکز علمی کشور و سیاست گزاری بهتر و پشتیبانی مادی و معنوی از محققین بنا شده است. 

 

لذا با توجه به موارد ذیل خواهشمند است دستور فرمایید روند اعطا و توزیع بودجه های پژوهشی توسط موسسه نیماد از ابتدای بازتشکیل تاکنون توسط یک گروه از اعضا بی طرف و بدون تضاد منافع بررسی و نتیجه آن در اختیار همگان قرار گیرد.

۱. هر سال برای طرحهای تحقیقاتی فراخوان عمومی صورت می گیرد که به اطلاع اکثریت محققین در دانشگاهها می رسد.
۲. هر سال فقط عناوین طرحهای تحقیقاتی مصوب اعلام می شود.
۳. اطلاعاتی در مورد سرپرست طرحها و همکاران طرح و بودجه های مصوب و هزینه های پرسنلی منتشر نمی شود.
۴. آقایان دکتر رضا ملکزاده معاون محترم تحقیقات وزارتخانه رییس این موسسه و قائم مقام محترم ایشان آقای دکتر آخوند زاده قائم مقام موسسه نیماد می باشند.
۵.آخرین جلسه هیات امنای موسسه در تاریخ ۲۹ تیرماه سال جاری با حضور جنابعالی برگزار شده است.
۶. برگزاری مطالعات کوهورت متعدد در کشور و در استانهای مختلف محققین کشور را نسبت به ضرورت انجام این طرحها با توجه به محدودیت منابع حساس نموده است.

با احترام کامل نسبت به محققین کشور و با توجه به قانون ضرورت انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین نامه اجرایی ابلاغی دولت محترم ، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به شفاف سازی موارد فوق ، انتشار جزییات بودجه های تخصیص یافنه به افراد حقیقی یا حقوقی اقدام مقتضی صورت گیرد.

 

خدا به جنابعالی و خدمتگزاران در وزارت بهداشت خیر عطا کند
 

ارادتمند.
دکتر سید موید علویان
استاد تمام بازنشسته دانشگاه
فعال در پژوهش

 

رونوشت:

- سازمان بازرسی کل کشور
- دیده‌بان شفافیت و عدالت