حمله برای خرید کاغذ توالت در پاندمی کووید 19: حافظه تاریخی یا واقعیت مخوف؟

مقاله زیر به عنوان ششمین مقاله از محققان ایرانی با موضوع "علایم و عوارض گوارشی کووید 19" در مجله هپاتیت ماهیانه منتشر گردید. اصل مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده میباشد:

http://hepatmon.com/articles/102729.html


تنها 60 روز پس از اعلام اولین عفونت با "SARS-COV2" در ووهان چین، این ویروس به طرز اعجاب انگیزی به بیش از 180 کشور گسترش یافت و توسط WHO به عنوان سطح نگران کننده ای از عفونت با بیش از 400 هزار ابتلا در سراسر جهان به عنوان یک پاندمی شناخته شد.

در بین همه اخبار و تصاویر از این پاندمی، یک فریم وحشتناک و تکان دهنده تنها در طی چند ساعت از طریق رسانه های اجتماعی در سراسر جهان پخش شد:

"حمله مردم برای خرید کاغذ توالت"

سوال این بود: چرا در بین همه مایحتاج ، دستمال توالت این همه بین مردم مورد علاقه است؟ آیا آنها در حافظه ناخودآگاه خود ترسی نهفته دارند یا از یک حقیقت مهم در مورد عوارض گوارشی این بیماری خبر دارند؟

آیا بین ویروس تنفسی ( مانند SARS-COV2 ) و دستگاه گوارش ما رابطه قوی وجود دارد؟

به منظور پاسخ به این سوال یک مطالعه مرور سیستماتیک در بین حدود 40 مطالعه مرتبط با سیستم گوارش و واین ویروس توسط محققان انجام شد. آنچه واضح است اغلب مردم این پاندمی را با اپیدمی SARS اشتباه گرفته اند. علیرغم مشابهت هر دو بیماری کووید 19 و سارس که از طریق تنفس انتقال پیدا میکنند، محققان دریافتند که علایم گوارشی کووید 19 بسیار کمتر و ملایم تر از سارس میباشد. لذا تصور عمومی مبنی بر علایم گوارشی شدید همانند سارس اینجا تا حد زیادی صادق نمیباشد.

بیماری کووید 19 در بیش از 40 درصد موارد با بی اشتهایی و عدم میل به غذا خود را نشان میدهد و اسهال تنها در کمتر از 10 درصد گزارش شده است. درست است که ویروس عامل کووید 19 همانند سارس تا روزها پس از بهبودی در بدن افراد وجود داشته و عامل انتقال محسوب میشود، اما راه پیشگیری از انتقال آن استفاده از دستمال توالت نیست. راه اصلی آن ایزولاسیون سرویس بهداشتی فرد مبتلا از سایر افراد خانواده است. جالب است بدانید که عوارض گوارشی در مردان بسیار محتمل تر از زنان است.

آنچه واضح است نیاز بیش از حد به کاغذ توالت تنها ساخته و پرداخته ذهن ناآگاه انسانهاست و نیاز به مشاوره روان درمانی و اطمینان بخشی دارد. همین حالا هم گرفتگی فاضلابهای شهری ناشی از انسداد با اجسام خارجی مانند دستمال کاغذی معصل بسیار پیچیده تری برای مسوولین شهری است و خطرات بهداشتی به مراتب خطرناکتری برای سلامت شهروندان دارد. مراقب باشیم.