در غفلت مسوولین مقاله نویسی بیداد میکند

مقاله نویسی و پایان نامه نویسی برای فرد دیگر در ایران جرم است. در فضای مجازی، و در پیامکهای مخابراتی و ایمیل تبلیغات متعددی هر روز به یک محقق ارسال میشود که در آنها به وضوح تبلیغات یک جرم مشهود یعنی پایان نامه نویسی و پذیرش مقاله بیان شده اند. متاسفانه برخی از اعضا هیات علمی دانشگاهها (عمدا یا سهوا) اقدام به انتشار این تبلیغات مجرمانه کرده و در مقابل خواسته دانشجویان خود تسلیم میشوند. حتی در برخی موارد مشاهده شده است که این تبلیغات از سوی معاونتهای دانشگاهی نیز در برخی وب سایتهای دانشگاهی نیز به دانشگاهیان ارایه شده است. سوال کلیدی است: چرا وزارتین علوم و بهداشت با این پدیده مجرمانه و رایج برخورد نمیکنند؟ پاسخ اما همچنان و بعد از گذشت 4 سال از قانونمند شدن این مصوبه (مبارزه با تقلب علمی) مبهم است. چرا مسوولین به دنبال کشف و انهدام این باندهای تبهکار و متقلب علمی نمیگردند؟


ایمیل خود را که باز میکنیم حتما یکی از این ایمیلهای تبلیغاتی را می بینیم که در آن از شما دعوت میشود تا از خدمات فلان موسسه برای پذیرش مقاله خود بهره ببرید؟ موبایل خود را که باز میکنیم، هر هفته یکی دو پیامک دریافت میکنیم که برای پذیرش مقاله یا پایان نامه میتوانیم به فلان موسسه معتبر! مراجعه کنیم. 

اینها همه (طبق قانون مبارزه با سرقت علمی) جرم مشهود است. طبق همان قانون، دو وزارت بهداشت و علوم میتوانند با کمک ضابطین قضایی اقدام به معرفی مجرمین به سیستم قضایی نمایند. اما آیا کسی میداند تا کنون چند پایگاه و وب سایت و شرکت و شخصیت حقیقی در این خصوص به سیستم قضایی معرفی و برایشان جریمه صادر گردیده است؟

با یک جستجوی ساده در اینستاگرام، توییتر و یا گوگل میتوانید به راحتی با یک تلفن به بنگاه یا فرد ارایه دهنده این خدمات دسترسی پیدا کنید. 

بسیاری از این افراد، حتی برای علمی جلوه دادن فعالیتهای خود اقدام به آموزش مقاله نویسی میکنند. یعنی به شما پیشنهاد میدهند که مثلا میتوانید از خدمات گسترده آنها در کارگاههای آنالیز با SPSS و یا Article Writing بهره ببرید.


متاسفانه اغلب گردانندکان این وب سایتها از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که با هدف کسب پول و درآمد بیشتر به این کار وارد شده اند. 


اینها افرادی هستند که بدون اطلاع از مجرمانه بودن ماهیت اعمال خود، اقدام به تاسیس اینگونه سایتها کرده و به مشتریان خود ارایه خدمت میکنند. جالب اینجاست که در قانون، هم فروشنده و هم خریدار هر دو عمل مجرمانه مرتکب شده و برای هر دو مجازات تعریف شده است.

قیمتها هم متنوع است: از یک میلیون تومان تا ده ها میلیون تومان. خدمات هم از نوشتن پروپوزال تا انتشار مقاله در مجلات با هر impact factor و  در هر پایگاهی.

برخی هم پا را فراتر گذاشته و خود را نماینده قانونی مثلا پابمد یا اسکوپوس معرفی میکنند. و چه بسیارند دانشجویان و اساتیدی که با علم به جعلی بودن این تبلیغات و تنها بدلیل اجبار آموزش، تن به این اعمال مجرمانه داده و از این وب سایتها خرید میکنند.

پیدا کردن هویت این افراد و پایگاهها برای سیستم نظارتی قضایی که با چند کلیک قادر به ردیابی است سخت نیست. اما چرا کشف این مجرمان برای مسوولین ما اهمیت کمی دارد؟


به جملات یک نمونه تبلیغ دقت بفرمایید:

  • NATIVE PAPER
  • ویراستار و داور مجلات وب آف ساینس، اسکوپوس و پاب مد
  • موسسه نیتیو پیپر ویراستار انگلیسی و علمی برخی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان است. این موسسه به دلیل ارتباطات گسترده با سردبیران و ناشران بین‌المللی، آمادگی دارد نسبت به تسریع فرایند داوری و چاپ مقالات شما اقدام نماید.
  • همکار و ویراستار مجلات وب آف ساینس، اسکوپوس و پاب مد
  • رشته‌های تحت پوشش برای چاپ مقاله: 
  • - چاپ مقاله در رشته‌های پزشکی و دارو سازی
  • - چاپ مقاله در رشته‌های پرستاری و مامایی
  • - چاپ مقاله در رشته‌های علوم پایه شامل آناتومی، فیزیولوژی و بهداشت محیط و ...
  • - چاپ مقاله در رشته‌های روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی
  • - چاپ مقاله در رشته‌های مدیریت، اقتصاد و حسابداری
  • - چاپ مقاله در رشته‌های مهندسی