خبری خوب برای مجلات نمایه شده در امرجینگ: از ابتدای سال 2023 به همه مجلات ایمپکت فکتور تعلق میگیرد | در راه رقابت با سایر اندکسهای علم سنجی

از ابتدای 2023 به همه مجلات نمایه شده در امرجینگ سورس یا ESCI ایمپکت فکتور تعلق میگیرد. شرکت کلاریویت (مالک مجموعه ISI) با اعلام این خبر چه هدفی دارد؟ آیا این به معنای پایان عصر غلبه و نفوذ ایمپکت فکتور در دنیای علم سنجی است و یا میتواند آغازی باشد برای قدرت گرفتن مجدد این آمار قدیمی در ارجاعات مجلات؟ چند سالی است که صدای مخالفتهای جدی با ایمپکت فکتور و فسادی که در علم ایجاد کرده است از نقاط مختلف دنیا شنیده میشود. اغلب ناظران علمی معتقدند که عصر اتکا به ایمپکت فکتور برای بیان اثرگذاری یک مقاله به سرآمده است و به جای آن باید به مولفه های دیگر یک مقاله مانند "اثرگذاری یک مقاله در بهبود کیفیت زندگی انسان" توجه کرد. جالب اینجاست که از سال 2011 به بعد اکثر برندگان جایزه نوبل مقالاتشان در مجلات با ایمپکت نسبتا متوسط منتشر شده است. ایجاد آماره هایی مانند Altmetric یا تعداد بازنشر در توییتر و اخبار میتواند رقبای جدی برای ایمپکت فکتور باشند.


شرکت کلاریویت (مالک ISI) در مورخه 26 جولای 2022 اعلام کرد که در انتشار 2023 Journal Citation Reports، به تمام مجلات نمایه شده در مجموعه Science Core Collection  Journal Impact Factor (JIF) دریافت خواهند کرد.

این به معنای گسترش JIF از Science Citation Index Expanded (SCIE)™ و Social Science Citation Index (SSCI) برای شامل مجلات از Arts and Humanities Citation Index (AHCI) و چند رشته ای Emerging Sources Citation Index (ESCI) است.

انتشار سالانه JCR جامعه پژوهشی، ناشران و کتابداران را قادر می‌سازد تا با استفاده از طیف وسیعی از شاخص‌ها، داده‌های توصیفی و تجسم، تأثیر علمی مجلات با کیفیت بالا را ارزیابی و مقایسه کنند.

با گسترش JIF به همه مجلاتی که معیارهای کیفی دقیق Web of Science را گذرانده‌اند، به ویژه برای مجلات ایرانی میتواند عرصه رقابت را با سایر مجلات گسترش دهد. این پیشرفت به هم سطح کردن زمینه بازی برای همه مجلات با کیفیت از جمله مجلاتی که اخیراً راه‌اندازی شده، مجلات دسترسی آزاد، مجلات با حوزه تخصصی یا منطقه‌ای متمرکز و مجلات از جنوب جهانی کمک خواهد نمود.

این بدان معنی است که:

  1. تقریباً 9000 مجله - از بیش از 3000 ناشر که بسیاری از آنها ناشران کوچکتر از کشورهای در حال توسعه هستند - برای اولین بار دارای JIF خواهند بود.
  2. در مجلات دسترسی آزاد طلایی که دارای JIF هستند 8 درصد افزایش خواهد داشت.

علاوه بر این، انتشار گزارش‌های استنادی در سال 2023، JIF را با یک رقم اعشار، به جای سه رقم اعشار فعلی، نمایش می‌دهد تا کاربران را تشویق کند که سایر شاخص‌ها و داده‌های توصیفی در JCR را هنگام مقایسه مجلات در نظر بگیرند.

انتشارات بریفلندز از این  اقدام شرکت کلاریویت استقبال می نماید زیرا از یک طرف انحصار ضریب نفوذ در مجلات شکسته میشود و محققین بیشتری شانس ردیابی ارجاعات خود را خواهند داشت و از سوی دیگر راهی به سوی توجه جهانیان به کیفیت (و نه کمیت) مقالات ایجاد میکند. 

یکی از معضلات اصلی علم در ایران توجه به کمیت و اعداد ایمپکت فکتور است که متاسفانه در حداقل سی سال اخیر و با هدف پوک کردن علم کشور در دانشگاهیان ایجاد شده است. نام دیگر این بیماری، همان مدرک گرایی است که موجب میشود محققان بجای توجه به کیفیت مقاله خود ، به اعداد و ارقام ایمپکت توجه داشته باشند.

 


لینک به اصل خبر:

https://clarivate.com/news/clarivate-announces-changes-to-the-2023-journal-citation-reports/?campaignname=PR_leads_LeadGen_XBU_Global_2022&campaignid=7014N000001YYGc&utm_campaign=PR_leads_LeadGen_XBU_Global_2022&utm_source=twitter&utm_medium=social