رسوایی بزرگ علمی دیگری که در خواب غفلت مسوولین وزارت علوم اتفاق افتاد: 70 مقاله با تقلب در نتایج که از سوی شرکتهای غیرقانونی مقاله نویسی نوشته و منتشر شده اند

هنوز از آخرین رسوایی بزرگ علمی ایران توسط عده ای از ایرانیان خیلی نگذشته که متاسفانه با خبر شدیم برخی از افسران شفافیت علم، در آخرین کشفیات خود خبر از کشف حداقل 70 مقاله از گروه علمی "گیاهان ایران" در روز 15 سپتامبر 2022 منتشر نموده اند. این خبر مستند با جزییات دقیق برای بار اول توسط دکتر Norbert Holstein در توییتر به اشتراک گذاشته شد و سپس توسط پرفسور الیزابت بیک در سایت خود منتشر گردیده است. آنها در خبر مستند خود از گروهی از ایرانیان خبر داده اند که 70 مقاله را از طریق شرکتهای تولید مقاله های جعلی یا اصطلاحا Paper Mills منتشر نموده اند. 


شرکتهای Paper Mills شرکت هایی هستند که مقالات علمی جعلی یا سرقت شده را به نویسندگانی که برای حرفه خود به آنها نیاز دارند می فروشند. 

برخی از کشورها مانند ایران و چین الزامات یا مشوق های پولی سختی برای پزشکان، دانشجویان فارغ التحصیل یا سایر محققان برای انتشار مقالات دارند. در چنین کشورهایی که مستعد فساد پژوهشی هستند، سودجویان راه‌های خلاقانه‌ای برای کسب درآمد از طریق فروش مقالات جعلی به محققان پیدا کرده‌اند. چنین کارخانه‌های کاغذی مشابه کارخانه‌های مقاله‌نویسی هستند که در آن افراد ثالث و سودجو، خدمات خود را به دانشجویان مقطع کارشناسی و یا دکتری در ازای دریافت پول ارائه می‌دهند. ما در سای نیوز قبلا به این افراد لقب "مزدور مقاله نویس" را اطلاق کرده بودیم.


گاهی اوقات می توان Paper Mills را به راحتی تشخیص داد زیرا بر اساس الگوها یا با بازیافت عکس های مشابه نوشته شده اند. مجموعه خاصی از مقالات ممکن است حاوی همان اشتباه تایپی قابل توجه، وسترن بلات با پس‌زمینه یکسان، ساختار عنوان مشابه، توالی ژنی اشتباه، نمودارهای فلوسیتومتری غیرواقعی، یا عکس‌های میکروسکوپ الکترونی بازیافتی باشد.

 


روش تشخیص مقالات تولیدی شرکتهای Paper Mills:

در این دسته از مقالات یکی از موارد زیر را پیدا میکنید:

  • same remarkable typo
  • western blots with the same background
  • similar title structures
  • the same erroneous gene sequence
  • unrealistic flow cytometry plots
  • recycled electron microscopy photos

قابل توجه سردبیران:

در برخی موارد دیگر هم مالکین شرکتهای Paper Mills  با همکاری سردبیران مجلات اقدام به انتشار "شماره ویژه نامه" و یا "Special Issue" در مجلات معتبر میکنند.


کشف گروهی از مقالات با نمونه های گیاهی از ایران

اولین بار دکتر Norbert Holstein در توییت زیر این خبر را منتشر نمود:

https://twitter.com/dr_norb/status/1541418816084869121


برای دیدن لیست کامل این مقالات در گوگل شیت به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nSJa5OCqYVVhSd10NN6mvI73Ra0Pfjwx3aMLwHtgGAI/edit?usp=sharing

این مقالات حاوی مکان‌های نمونه‌برداری گیاهی است که بین مقالات به اشتراک گذاشته می‌شود. اگرچه مختصات همگی این مکانهای نمونه برداری در مقالات یکسان است، اما نام مکان ها (شهرها، استان ها، مناطق) و همچنین محققان یا گونه های گیاهی متفاوت است. اگر کسی در گوگل اسکالر «ارتفاع 165 159 1133 1139 2383 ایران» را جستجو کند، 40 نتیجه به دست می‌آید که بسیاری از آنها ممکن است از همان شرکت Paper Mills باشند. مکان های ارائه شده در جدول معمولاً با مکان های ارائه شده در نقشه که در بسیاری از مقالات موجود است مطابقت ندارد، اگرچه هر دو ایران را نشان می دهند.

علاوه بر این، مکان ها اغلب شامل طول و عرض جغرافیایی غیرممکن هستند، مانند طول جغرافیایی 38 ̊52'93 و 47 ̊25'92 طول جغرافیایی. در این مثال ها آخرین عدد ثانیه است، بنابراین نمی تواند بیشتر از 59 باشد.


تعدادی از این مقالات حاوی ژل آگارز با خطوط تکراری یا تغییر یافته هستند که گاهی در مقالات دیگر مجددا استفاده می شوند.

https://pubpeer.com/publications/9EE6252FA4858B1BEE3DEB3AAB1DA5


سایر مقالات این مجموعه حاوی جداول با مقادیر فاصله ژنتیکی مشابه هستند که در سایر مقالات این مجموعه، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است. مگر چقدرشانس وجود دارد که گروه‌های مختلف محققانی که روی گیاهان مختلف با استفاده از مجموعه‌های پرایمرهای مختلف کار می‌کنند، ارزش‌های تنوع ژنتیکی یکسانی پیدا کنند؟

https://pubpeer.com/publications/88C276AB5FD7DF565AD1C12C3931B9


مقالات مشکوک و حلقه های ارجاعات

به نظر می رسد بسیاری از این مقالات توسط دو نام ایرانی تکراری (شاید) به عنوان بخشی از یک حلقه ارجاعات نوشته یا سفارش شده باشند. (برای دیدن مشخصات بیشتر به اصل خبر مراجعه کنید)

موضوعات این استنادها همیشه در مقالاتی که به آنها استناد می کنند تعلق ندارد، و نشان می دهد که شرکت Paper Mills  ممکن است نه تنها برای فروش مقالات، بلکه برای افزایش شاخص استنادی این نویسندگان راه اندازی شده باشد. یعنی با یک تیر دو نشان: هم انتشار مقاله و هم افزایش Citation یا ارجاعات.

به کامنتهای جالب در اصل خبر هم مراجعه و آنها را هم بخوانید.


 

مسوولین وزارت علوم و بهداشت می بایست تا دیر نشده به فکر مبارزه جدی با این شرکتهای مقاله و پایان نامه نویسی باشند. 

بهتر است قبل از بروز چنین فجایع علمی که نام ایران و محققان ایرانی را در دنیا تخریب میکند به فکر پیشگیری و مبارزه با آنها باشیم. پیدا کردن این شرکتهای مقاله و پایان نامه نویسی اصلا کار سختی نیست و به راحتی میتوانید در شبکه های اجتماعی و اینترنت با جستجو به آنها دست یافت. همه آنها هم با یک موبایل یا تلفن در دسترس مسوولین و مردم آماده فریب خوردن و یا مجبور هستند. بسیاری از این شرکتها هم آزادنه در فضای دانشگاههای کشور مشغول فعالیت و تبلیغات هستند. اعضای این شرکتها هم اغلب دانشجویان و فارغ التحصیلانی هستند که برای امرار معاش وکسب روزی در دام مالکین سودجوی این شرکتهای Paper Mills می افتند. و این یعنی فاجعه اندر فاجعه. 

شاید بتوان با آموزش و اطلاع رسانی اندکی از مشکل را در کشورمان حل کرد. اما علاج واقعی این سرطان در دستان دولت و قوه قضاییه است.


SOURCEhttps://scienceintegritydigest.com/2022/09/15/the-iranian-plants-paper-mill/