وب سایت اغلب مجلات ایرانی از خارج کشور دیده نمیشوند | نویسندگان و داوران بین المللی به مجلات ایرانی دسترسی ندارند | لزوم ‏بازنگری جدی و عاجل در محدودیتهای اینترنت کشور برای مجلات علمی دانشگاهی

از ابتدای شروع نا آرامی های اخیر در کشور، محدودیتهای جدیدی از سوی متولیان فضای مجازی (به منظور ساماندهی) ایجاد شده است. متاسفانه به علت اقدام ناگهانی و بدون کارشناسی، وب سایتهای مجلات دانشگاهی ایران از دسترس نویسندگان و داوران بین المللی خارج شده است و به اصطلاح این سایتها "ایران اکسس" شده اند. بطوریکه مجلات علمی ما تنها در داخل کشور دیده میشوند و مخاطبان بین المللی مجلات قادر به مشاهده این وب سایتها نمیباشند. نویسندگان بین المللی حدود 10 الی 40 درصد حجم نویسندگان مجلات ما را در برمیگیرند. بدون حضور نویسندگان بین المللی و یا داوران بین المللی در مجلات ایرانی، شانس نمایه شدن و یا ابقا در نمایه سازها به راحتی از بین خواهد رفت زیرا یکی از اولین معیارهای اساسی نمایه شدن یک مجله در پایگاههای معتبر مانند مدلاین و یا ISI انتشار مقاله از نویسندگان بین المللی در هر شماره است. رفع این معضل در مجلات دانشگاهی که تنها سخن گویان علمی دانشگاههای ما هستند، می بایست در اولویت اول سیاستگزاران فضای مجازی قرار گیرد. عدم رفع این معضل معادل خودتحریمی در مجلات است. 



 

تحریمهای کمرشکن و ظالمانه آمریکا و کشورهای وابسته (به ویژه در مورد مجلات) در طی ده سال اخیر مشکلات فراوانی را برای مجلات ایرانی فراهم نموده است. این تحریمها از کوچکترین خدمات وب سایت شامل دامنه و هاست گرفته تا خدمات پیشرفته ای مانند DOI و Crossref و نرم افزارهای کنترل سرقت ادبی مانند IThenticate و سرویس های تخصصی نشر (شامل ORCID و PORTCO و PUBLONS و ..) را شامل میشود تا خدمات مالی دریافت حق نشر و حق کپی رایت از نویسندگان بین المللی.

با وجود همه این تحریمها، در سالهای اخیر مجلات توانسته اند لنگان خرک خویش را به منزل برسانند. اما متاسفانه با اعمال محدویتهای اخیر در اینترنت کشور این مشکلات مضاعف و در برخی موارد غیرقابل حل شده اند زیرا این بار تحریم از جانب خودی است!.

لذا ضمن احترام به قوانین صیانت کاربران در فضای مجازی و قدردانی از اعمال قوانینی برای منظم نمودن این فضا، از مسوولین و سیاستگزاران فضای مجازی خواهشمندیم با مستثنی نمودن وب سایتهای مجلات، زمینه حضور مجدد نویسندگان و داوران بین المللی را در مجلات ایرانی فراهم نمایند.


به گزارش وبگاه "ایران ساینس واچ" و بنا به تحقیقات و تجربیات میدانی تیم سای نیوز، در حال حاضراغلب پایگاههای مجلات دانشگاهی ایران به اصطلاح "ایران اکسس" شده اند. بدین معنی که تنها کاربران ایرانی و از داخل ایران قادر به مشاهده وب سایت خواهند بود و کاربران از کشورهای دیگر با عبارت "دسترسی به تارنمای فوق مقدور نمیباشد" مواجه میشوند. (مانند تصویر زیر)

برای مثال اگر  با IP خارج از کشور وارد وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شوید چنین صفحه ای مشاهده میکنید:

 

تقریبا تمام مجلات و ژورنالهای علمی این مراکز علمی همگی در دل این وب سایتهای دانشگاهی قرار دارند. مثلا وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان خطای آی پی خارج از ایران میدهد و یا وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز از بیرون کشور دیده نمیشود.

 


این مقاله را هم بخوانید:

محدودیتهای جدید اینترنت برای مجلات دانشگاهی چه تبعاتی دارد؟