راه اندازی سیستم Post Publication Peer Review در مجلات کوثر

با هدف جلب حداکثری مشارکت خوانندگان و بیان همه نقاط مثبت و احیانا ضعف مقالات ، سیستم کامنت گذاری بر روی مقالات در نسخه جدید وب سایت راه اندازی و در اختیار همه خوانندگان و سردبیران گرامی قرار گرفت.

از این به بعد عموم خوانندگان میتوانند با گذاشتن کامنت خود بر روی یک مقاله ایرادات و یا پیشنهادات خود را به شما و نویسندگان منتقل کنند. سردبیران گرامی نیز میتوانند پس از مطالعه کامنت نسبت به انتشار یا اصلاح آن اقدام نمایند.

 


“سیستم کامنت گذاری ” یا “داوری پس از انتشار” (Post Publication Peer Review) چیست؟ و چه اهمیتی در افزایش ضریب نفوذ مقاله دارد؟

 

در علم Peer Review به گذاشتن کامنت و داوری پس از انتشار یک مقاله در اصطلاح  Post Publication Peer review گفته میشود. طبق تقسیم بندی، نوع دیگر داوری همان داوری رایج در مجلات (توسط هیات تحریریه و داوران معتمد مجله)  است که به آن Internal Peer Review گفته میشود. اهمیت این نوع داوری (یعنی داوری پس از انتشار)، از داوری توسط داوران مجله (یعنی Internal Peer Review) به مراتب بیشتر میباشد، زیرا در اینحالت (یعنی پس از انتشار) مقاله در معرض قضاوت تعداد بیشتری از محققین قرار میگیرد.

در همین راستا بد نیست از داستان سریعترین “رترکت” یک مقاله پس از انتشار یادی بکنیم. این داستان با جزییات در مقاله دیگری در سای نیوز اشاره شده بود. در آن قضیه بیان نمودیم که به مدد همین سیستم داوری پس از انتشار، ۷ روز پس از انتشار یک مقاله، با استناد به کامنتهای خوانندگان، هم سردبیر و هم نویسنده اصلی متوجه ایراد در متدولوژی مقاله شده و مقاله را رترکت نمودند. لینک http://scinews.ir/?p=2709

 

 

انتشارات کوثر همگام با سایر ناشرین معتبر در دنیا سیستم Post Publication Peer Review خود را در مقالات خود فعال نمود. انشالله با کمک این قابلیت بتوانیم یک قدم مفید دیگر در ارتباط مناسب با خوانندگان مقالات برداریم.

 

برای دیدن یک نمونه میتوانید به آدرس زیر بروید:


http://hepatmon.com/en/articles/11987.htm