ریجکت مقالات ایرانی بدلیل دولتی بودن نویسندگان / لزوم اقدام شایسته مسوولان پژوهش کشور در برابر تحریمهای علمی ایرانیان / مطابق قوانین کوپ تحریم علمی یک جرم محسوب میشود.

شش سال از دور قبل تحریمهای علمی کشور گذشت. یک بار طعم تلخ این تحریم ها را تجربه نمودیم. دور جدید تحریمها چند صباحی است که آغاز گشته اند. اما آیا به اندازه کافی در برابر این تحریمهای جدید خود را آماده نموده ایم؟ آیا مسوولین ارشد پژوهش و فناوری وزارت بهداشت و وزارت علوم تمهیداتی برای حفظ حقوق مولفین و محققین اندیشیده اند؟

آیا از گذشته درس عبرت گرفته ایم؟ آیا در مدت ۶ سال گذشته راه حل های مناسب برای مقابله با تحریمهای علمی اندیشیده ایم؟


ایمیل زیر از طرف مجله Drug and Chemical Toxicology از مجموعه انتشارات الزویر به یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در این ایمیل به وضوح علت رد مقاله: تحریم علمی دولت ایران از سوی OFAC (نهاد کنترل تحریمهای دولت آمریکا) بیان شده است. سردبیر مجله بیان نموده است که بدلیل «دولتی بودن نویسنده» ، مقاله را ریجکت مینماید.

طبق گزارشات واصله این اقدام تنها محدود به انتشارات الزویر نبوده و انتشاراتی های دیگری همچون Willey و Francis Taylor هم در این مدت با دلایل مشابه اقدام به ریجکت مقالات ایرانیان نموده اند.

لطفا اگر به عنوان نویسنده به این موارد برخورد نموده اید، موارد را به آدرس info@scinews.ir ایمیل نمایید.

 

قبل از آغاز تحریمها چه اقداماتی از سوی مسوولین دولتی می تواند انجام شوند؟

  • اخذ تعهد از الزویر و ناشرین مبنی بر عدم تحریم علمی نویسندگان: تنها وزارت بهداشت هر سال حداقل ۲۰ میلیون دلار صرف خرید منابع علمی از ناشرین میکند. بهتر است ضمانت لازم برای پیشگیری از این تحریمها از سوی نمایندگان ایران تمهیده میشد.
  • تقویت ناشرین و مجلات و نمایه سازهای ایرانی: با تقویت علمی و کیفی میتوان از مجلات خارجی بی نیاز شد. ضمنا با تقویت نمایه سازهای ایرانی،  همه مجلات ایرانی را از وابستگی به نمایه ساز های خارجی رها نمود. (لینک لزوم تقویت نمایه های داخلی)

 

در زمان تحریمها چه اقداماتی از سوی مسوولین میتواند انجام شود؟

  • تشکیل کمیته حقوقی بین المللی برای صیانت از حقوق نویسندگان: کمیته ای در وزارت بهداشت متشکل از نمایندگان برای طرح شکایت علیه ناشرینی که مرتکب خلاف اخلاق در نشر میشوند. ضمنا همه موارد نیز باید یک به یک به COPE گزارش شوند.
    توضیح: طبق قوانین کمیته بین المللی اخلاق در نشر یا COPE ، هر نوع محدودیت نویسنده به منظقه جغرافیایی یا موضوع سیاسی مردود میباشد. لینک ترجمه فارسی | لینک کوپ
  • نوشتن مقالات علمی برای معرفی ناشرین متخلف: مسوولین کشوری با نوشتن مقالات اعتراضی و مستدل میتوانند موارد را بصورت مستند گزارش کنند.
  • تحریم متقابل علمی ناشرین متخلف: به راحتی میتوان ناشرین دارای خلف وعده را به جامعه دانشگاهی معرفی کرد تا نویسندگان مقالات خود را به آنها ارسال نکنند و یا داوران ایرانی برای آنها داوری نکنند.
  • تحریم مالی ناشرین متخلف: از خرید محصولات آنها توسط وزارت بهداشت ممانعت شود.
  • به روزرسانی قوانین ارتقا اعضا هیات علمی: با هدف قطع وابستگی به ناشرین و نمایه سازهای خارجی ، میتوان قوانین ارتقا اعضا هیات علمی را تغییر داد. تا به کی باید شاهد تحریم ظالمانه نویسندگان در مجلات خارجی و تحقیر عزت ایرانیان باشیم؟! (لینک مرتبط)

 

به جرات میتوان گفت که این مورد – یعنی قطع وابستگی ما از انتشار در مجلات خارجی و حذف آن در ارتقا اعضا هیات علمی- یکی از موثرترین اقداماتی است که مسوولین وزارتین میتوانند انجام دهند.

 

متن ایمیل ارسالی به نویسنده از سوی سردبیر مجله:

Thank you for your submission to Drug and Chemical Toxicology.

As a result of the recent sanctions issued by the Office of Foreign
Assets Control (OFAC) of the United States Department of the Treasury,
US citizens, either resident or non-resident, or a non-US citizens
resident in the United States are restricted from handling research
manuscripts authored by scientists employed by the Government of Iran;
or whose research has been directly or indirectly funded by, or has been
conducted on behalf of, the Government of Iran. Therefore we are
unfortunately unable to consider your manuscript for peer review and
publication at this time. As such we are returning your paper to you and
you are now free to submit the paper elsewhere should you choose to do
so.

Please note that this decision is outside of our control; we wish you
success with the submission of your work to another publication.

Kind regards,

Aeron Calderon
For and on behalf of: Dr. Marc A. Williams, Editor in Chief
Drug and Chemical Toxicology

 

سایر منابع جهت مطالعه: