سردبیران مراقب شکایاتی باشند که خود یا یکی از اعضا هیات تحریریه در مظان اتهام میباشند / حساسیت ویژه COPE نسبت به Editorial Misconduct یا خطایای ادیتوریال / رسیدگی خارج از موقعیت

طبق قانون ICMJE تعدد انتشار مقاله از اعضاء هیئت تحریریه خلاف اخلاق در نشر می باشد. بدین معنی که سردبیران مجاز به انتشار مقالات متعدد از خود نمی باشند. (به طور تفضیل در این مقاله https://publicationethics.org/annualreport/2005/4  اشاره شده است)


از سوی دیگر به محض دریافت یک شکایت از سوی یک خواننده و یا نویسنده مبنی بر مشکلات احتمالی اخلاق در نشر ، سردبیر و مدیران تصمیم گیرنده می بایست با حساسیت ویژه ای به حل صحیح مشکل بپردازند. از جمله مشکلات مهم اخلاق در نشر ( Editorial Malpractice ) مشکلات نویسندگی شامل Guest or Ghost Authorship می باشد. به طور مثال مواردیکه نویسنده ای ابراز می کند که نام وی در مقاله ای به اشتباه یا به عمد درج نشده است.

شایسته است که سردبیران در هر حالت توجه ویژه ای به این نوع بداخلاقی ها داشته باشند. این موضوع زمانی اهمیت به سزایی دارد که شکایت از مقاله ای باشد که یکی از اعضای هیئت تحریریه و یا خود سردبیر در آن مقاله به عنوان نویسنده حضور داشته باشند. در این صورت موضوع می بایست با کمک کارشناس اخلاق در نشر به دقت بررسی و موشکافی و سپس حل گردد. بدیهی است در صورت عدم رسیدگی صحیح و شایسته به این نوع شکایات واصله که در اصطلاح به آنها Editorial Misconduct گفته می شود، احتمال بروز مشکلات عدیده ای برای مجلات ایجاد خواهد شد. لذا توصیه می گردد شکایات احتمالی اخلاق در نشر در مقالاتی که سردبیر یا اعضاء هیئت تحریریه نقش «نویسنده» دارند، با اولویت ویژه بررسی و اقدام گردد.

 

 

  • قوانین برخورد با Editorial Misconduct  باید در سایت مجله به وضوح برای نویسندگان و خوانندگان ( Instruction for Authors ) بیان شده باشد و نحوه رسیدگی به شکایات هم بیان شده باشد.
  • وظیفه هر یک اسوشیت ادیتور های مجله است که در صورت بروز خطا از سوی سردبیر آنرا در هیئت تحریریه مطرح و به همه اعضاء هیئت تحریریه اطلاع رسانی شود.
  • همچنین جزو وظایف هر کدام از اسوشیت ادیتور هاست که در صورت مشاهده خلاف اخلاق از سوی سردبیر ، گزارش مکتوب به سازمان مالک مجله ارسال نمایند تا از سوی مالک مجله اقدام قاطع صورت پذیرد.

 

خلاصه توصیه های COPE در لینک زیر بیان شده است:

https://publicationethics.org/case/editorial-misconduct

ضمنا فلوچارت برخورد با مشکلات نویسندگی در لینک زیر آمده است:

https://publicationethics.org/files/Ghost.pdf