تولید داروی جدیدی برای درمان هپاتیت C/خالکوبی عامل انتقال هپاتیت

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: دارویی جدید برای درمان هپاتیت C در دنیا تولید شده که بیش از ۹۰ درصد این بیماری را ریشه را ریشه کن میکند و امیدواریم تا ۶ ماه آینده در دسترس بیماران ایرانی هم قرار گیرد.


دکتر سید مؤید علویان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: هپاتیت C جزو بیماری‌هایی است که آسیب کبدی ایجاد می‌کند و در ایران نسبت به کشورهای همسایه کمترین شیوع این بیماری را داریم.

وی ادامه داد: شیوع هپاتیت C در جمعیت ایران کمتر از ۰/۵ درصد است در حالیکه در کشورهای همسایه مانند عراق، کویت، عربستان، جنوب خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و آذربایجان بیش از ۳ درصد میباشد.

دکتر علویان تصریح کرد: با وجود اینکه کمترین شیوع را در منطقه داریم اما کنترل همین میزان نیازمند تلاش بیشتر است تا شیوع این بیماری افزایش نیابد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: بنابراین به جوانان توصیه می‌کنیم که از رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد تزریقی بپرهیزند چرا که یکی از راه‌های انتقال این بیماری همین رفتارهای پر خطر است.

وی در مورد درمان هپاتیت C گفت: درمان ‌این بیماری تا چند ماه پیش از طریق تزریق دو داروی تزریقی بود که ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماران با این روش درمان می‌شدند اما به تازگی داروی جدید خوراکی در دنیا تولید شده که با استفاده از آن به تزریق آمپول نیازی نخواهد بود.

وی گفت: در این روش تا بیش از ۹۰ درصد هپاتیت C ریشه‌کن می‌شود و این از بزرگترین کشفیات در زمینه درمان این بیماری است.

دکتر علویان گفت: زمانی که دارویی کشف یا تأیید می‌شود معمولاً حدود ۵ تا ۶ ماه زمان می‌برد تا در کشورهای دیگر در دسترس قرار گیرد. بنابراین امیدواریم ظرف این مدت شاهد مصرف آن در کشور برای بیماران ایرانی نیز باشیم.

همچنین رئیس شبکه هپاتیت ایران نسبت به انجام خالکوبی در جوانان و شیوع هپاتیت هشدار داد و گفت:‌ خالکوبی‌های غیربهداشتی که جوانان انجام می‌دهند یا در مراکز زیبایی با عدم رعایت استانداردهای بهداشتی انجام می‌شود می‌تواند راهی برای انتقال هپاتیت A, B, C و همچنین بیماری ایدز باشد.

دکتر سید موید علویان همچنین درمورد شیوع بیماری هپاتیت در زندان‌ها نیزافزود: نسبت به این موضوع مسئولان باید پاسخ دهند اما به هر حال در همه ی فضاهای بسته که ممکن است رفتار پرخطر هم باشد ریسک ابتلا به هپاتیت بالا می‌رود.

وی خاطر نشان کرد:‌ با توجه به اینکه اعتیاد تزریقی یکی از راه‌های انتقال هپاتیت است، معتادان تزریقی ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری نسبت به سایر گروه‌ های پرخطر دارند.

در نهایت دکترعلویان اعلام کرد که جلسه کشوری هپاتیت C با حضور ۲۵۰ نفر از متخصصان کشور سوم بهمن برای تبادل اطلاعات در درمان هپاتیت C برگزار می‌شود.