درباره EBSCO چه میدانیم؟

Elton Bryson Stephens در سال ۱۹۳۶ در رشتۀ حقوق از دانشگاه آلاباما فارغ التحصیل شد و پس از فارغ التحصیلی، رشتۀ حقوق را رها کرد و به مدیریت فروش مجلات که شغلی به مراتب پرسودتر بود روی آورد. بعد از یک دهه فعالیت، او که صاحب کمپانی های مختلف شده بود آنها را به هم ملحق کرد و نام (EBSCO (Elton Bryson Stephens Company را برآنها گذاشت. به تدریج EBSCO به یکی از دویست شرکت بزرگ ایالات متحده تبدیل شد بطوریکه اکنون افزون بر سی نوع تجارت مختلف را انجام میدهد که از آن جمله میتوان سرویس اطلاعاتی EBSCO را نام برد. این کمپانی در ۱۹۹۷ بیش از یک میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۶ بیش از دو میلیارد دلار فروش داشت.


EBSCO یکی از پیشتازان ارئه دهندۀ پایگاه های دادۀ جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج ها، دانشگاه ها، کتابخانه های عمومی، بیمارستان ها، موسسات درمانی، شرکت ها، موسسات دولتی و مدارسی است که دسترسی آن را خریداری کرده اند. این شرکت به بیش از ۳۷۵ پایگاه دادۀ جستجو از جمله مدلاین و ۴۲ هزار کتاب الکترونیک و کتاب صوتی، سرویس مدیریت اشتراک مجلات برای ۳۵۵ هزار مجلۀ الکترونیک، سیستم های پشتیبان تصمیم گیری تشخیصی برای پزشکان، منابع آموزشی هدفمند برای کارشناسان آموزش و توسعه، و آرشیوهای دیجیتال تاریخی مجهز است. EBSCO از طریق بستر های نرم افزاری (سکوی) جستجوی EBSCOhost و EBSCO Discovery Service امکان جستجو در این پایگاه ها را برای کاربران خود فراهم میکند.

 

کاربرانی که سرویس EBSCOhost را برای جستجوی خود انتخاب میکنند میبایست پس از ورود به این سرویس، پایگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و براساس نیازشان از یکی از جستجوهای ابتدایی یا پیشرفتۀ سرویس بهره مند شوند. از ویژگیهای جالب این سرویس میتوان به قدرتمندی این سرویس در پیدا کردن مقالاتی که بیشترین ارتباط را با موضوع مورد بررسی دارند اشاره کرد. نمایشگر Relevancy میزان ارتباط مقالات را با عبارت جستجو مشخص میکند. همچنین پس از نمایش نتایج جستجوی مقالات، از طریق گزینۀ “Related Information” یکسری منابع تکمیلی مانند تصویر، وبلاگ و اخبار اینترنتی را هم به کاربر معرفی میکند. چنانچه کاربری مایل به ذخیره کردن نتایج جستجوی خود برای استفاده های آتی باشد میبایست در این سرویس برای خود حساب شخصی ساخته و با ورود به myEBSCOhost نتایج جستجوی خود را در پوشه ای ذخیره کند و هر زمان که بخواهد آنها را بازیابی کند.

 

از دیگر نقاط قوت این سرویس میتوان به شیوه های مختلف آموزشی و پشتیبانی کاربران اشاره کرد که به زبان های مختلف از جمله فارسی تهیه شده اند.http://support.ebsco.com

نویسنده:
آمنه زارع،
انتشارات کوثر