چهار دستورالعمل مهم انجمن جهانی سردبیران علوم پزشکی در خصوص هوش مصنوعی و نویسندگی در مجلات علمی

انجمن جهانی سردبیران علوم پزشکی یا WAME در آخرین دستورالعمل خود به چهار موضوع بسیار مهم در خصوص دخالت هوش مصنوعی در نگارش مقالات پرداخته است. بررسی این دستورالعمل برای سردبیران مجلات ایرانی بسیار مهم است زیرا می بایست سردبیران این چهار موضوع کلیدی را در بخش راهنمای نویسندگان مجله خود به روزرسانی کنند و آخرین قوانین نویسندگی را در معرض دید نویسندگان خود بگذارند. 


 

1. چت بات ها نمی توانند نویسنده باشند. 

چت‌بات‌ها نمی‌توانند شرایط نویسندگی را برآورده کنند، زیرا نمی‌توانند نقش نویسندگان را درک کنند یا مسئولیت مقاله را بر عهده بگیرند. چت بات‌ها نمی‌توانند معیارهای تألیف ICMJE، به ویژه «تأیید نهایی نسخه‌ای که قرار است منتشر شود» و «توافق برای پاسخگویی به تمام جنبه‌های مقاله» را رعایت کنند.

یک ربات چت نمی تواند بیانیه تضاد منافع را درک کند یا دارای اعتبار قانونی برای امضای بیانیه COI باشد. چت بات ها مستقل از سازندگانشان وابستگی ندارند. آنها نمی توانند حق چاپ را داشته باشند. 

 

2. نویسندگان باید هنگام استفاده از چت بات ها شفاف باشند و اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از آنها ارائه دهند. 

از آنجایی که در حال حاضر این زمینه به سرعت در حال توسعه است، نویسندگانی که از چت بات برای کمک به نوشتن مقاله استفاده می کنند باید این واقعیت را اعلام کنند و مشخصات فنی کامل چت بات مورد استفاده (نام، نسخه، مدل، منبع) و روش کاربرد در مقاله خود را ارائه دهند.

 

3. نویسندگان در قبال کار انجام شده توسط ربات چت در مقاله خود (شامل صحت مطالب ارائه شده و عدم سرقت ادبی) و نسبت دادن مناسب همه منابع (از جمله مطالب تولید شده توسط ربات گفتگو) مسئولیت دارند. 

نویسندگان انسانی مقالاتی که با کمک یک ربات چت نوشته شده اند، مسئول دارند تا از هر سرقت ادبی در مقاله پیشگیری نمایند. (از جمله در متن تولید شده توسط چت بات) نویسندگان انسانی باید اطمینان حاصل کنند که همه مطالب نقل‌قول‌شده، از جمله نقل‌قول‌های کامل، ارجاع مناسبی دارند. از آنجایی که یک ربات چت ممکن است به گونه‌ای طراحی شود که منابعی را که مخالف دیدگاه‌های بیان شده در خروجی آن هستند حذف کند، وظیفه نویسندگان این است که چنین نظراتی را بیابند، بررسی کنند و در مقالات خود بگنجانند.

 

4. ویراستاران به ابزارهای مناسب برای کمک به شناسایی محتوای تولید شده یا تغییر یافته توسط هوش مصنوعی نیاز دارند و این ابزارها باید بدون توجه به توانایی پرداخت آنها در دسترس باشند. 

سردبیران نیاز به دسترسی به ابزارهایی دارند که به آنها در ارزیابی کارآمد و دقیق محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی کمک کند. 


link: 

https://wame.org/page3.php?id=106


Image has been made by AI:

https://www.bing.com/images/create/make-an-image-from-artificial-intelligence-who-wan/64254f36773743c4955028a457c1d444?id=BOkJBgChAkcRVC2tn3hj7Q%3d%3d&view=detailv2&idpp=genimg&FORM=GCRIDP&mode=overlay