تعلیق بزرگترین مجله از انتشارات MDPI از مجموعه آی اس آی | زمان مبارزه جدی با مگاجورنال ها فرا رسیده است | مگاجورنالهای ایرانی مراقب باشند

Web of Science به تازگی مجله شاخص International Journal of Environmental Research and Public Health را (از انتشارات بزرگ MDPI) از لیست خود حذف کرده است. این بدان معناست که IJERPH دیگر ضریب تأثیر یا Impact factor ندارد. چرا این موضوع بسیار مهم و خبر بزرگی است؟ این حذف چه پیامدهایی برای این مجله و نویسندگان وی و دنیای نشر و سایر مجلات بزرگ یا MegaJournals دارد؟ اهمیت این موضوع برای مجلات بزرگ ایرانی چیست؟


خبر بسیار شوکه کننده بود: "WoS با هدف تمیز نگه داشتن بخش انتشارات، چندین فهرست حذف را اعلام کرد."

این بدان معنی است که ایمپکت فکتور IJERPH  به همراه 50 مجله دیگر از دست می رود و این بزرگترین شوک به نویسندگانی است که با پولهای هنگفت قصد انتشار در یکی از مجلات معتبر دنیا را داشتند. این خبر یک شوک اقتصادی بزرگ برای تقریباً همه ناشران دنیا از الزویر تا Hindawi وارد نمود زیرا در لیست 50 مجله تعلیقی از همه این ناشران مجلاتی حذف شده اند.

 لیست این مجلات در این گوگل شیت دیده میشود.

 

بنابراین بسیاری از مجلات IF خود را از دست می دهند، در بین آن دو مجله مهم و عظیم (MegaJournal)  از انتشارات MDPI , از جمله بزرگترین مجله آنها یعنی IJERPH.

https://clarivate.com/blog/supporting-integrity-of-the-scholarly-record-our-commitment-to-curation-and-selectivity-in-the-web-of-science/

مجله مگاجورنال چیست؟

مجله IJERPH تاکنون  17085 مقاله در سال 2022 منتشر کرد. این 13 برابر بیشتر از سال 2016 است که 1318 مقاله را منتشر کرد. میانگین زمان تحویل از ارسال تا پذیرش، با احتساب اصلاحات، 41.5 روز است که نسبت به 62 روز در سال 2016، 36 درصد کاهش داشته است. نرخ رد 45 درصد است که نسبت به 57 درصد در سال 2016 کاهش یافته است. مجله با بیش از 4k مقاله در سال 2023 هنوز به طور تصاعدی در حال رشد است. IJERPH همچنین دارای 3099 (!) شماره ویژه یا Special Issue باز برای سال 2023 است که بیش از 8 شماره در روز است. این اعداد *عظیم* هستند و IJERPH را به یکی از بزرگترین مجلات با دسترسی آزاد در جهان تبدیل می کنند. بنابراین اکنون می دانید که چرا این خبر بزرگ است. دومین مجله بزرگ جهان به تازگی ضریب تاثیر خود را از دست داده است.

 

 

 


اما چرا این مهم است؟

اول، برای MDPI مهم است. مجلات مگا معمولاً به دلیل سختگیری ویراستاری خود انتخاب نمی شوند (بیش از 50٪ در عرض 1 ماه با بازنگری یا Revision می پذیرند) بلکه به این دلیل است که آنها یک ویژگی علم سنجی مقبول به شما می دهند یعنی انتشار در یک "IF بالا".

دوم، ممکن است فکر کنید که IJERPH از برخی موارد خاص و نادر است که از فهرست خارج شده است. اما شما اشتباه می کنید. این مجله در روند حذف خود از ISI اشتباه بزرگی را مرتکب نشد.

در واقع اغلب مجلات بزرگ ممکن است دچار این بیماری یا سندروم سقوط شوند. بدین صورت:

- رشد تصاعدی در مقالات
- داوری سریع مقالات
- نرخ رد کم و رو به کاهش

بنابراین در حالی که تعداد انگشت شماری از مگاجورنالها تا امروز از فهرست ISI خارج شدند، اما خود این یک زنگ خطر جدی برای این مدل کسب‌وکار در نشر است. شاید زمان پریدن از کشتی فرا رسیده باشد.

 

اما چرا برای دانشمندان اهمیت دارد؟

سیستم آموزشی معیوب از محقق می‌خواهد مقالات زیادی را با IF بالا منتشر کند. از سوی دیگر این مگاجورنال ها اتفاقاً به راحتی همین را در اختیار من قرار می‌دهند (در ازا چند هزار دلار). بنابراین مجلات OA مگا به شما 50% شانس انتشار بالای IF در کمتر از یک ماه را ارائه می دهند و شما میتوانید آن را به CV خود اضافه کنید. اما در واقعیت ، ناشران ما را طعمه کردند، و ما با خوشحالی دنبال آن رفتیم -- میلیون ها دلار در APC ها در این فرآیند خرج کردیم. در نهایت یک شبه همه چیز از دست میرود. حذف چنین مجله بزرگی به وضوح یک نشانه است. 

شما می توانید بعضی از افراد را گاهی فریب دهید، اما نمی توانید همیشه همه مردم را گول بزنید.

پس وقتی 56 هزار شماره ویژه را در یک سال در یک مجله مانند IJERPH باز می‌کنید، احتمالاً نمی‌توانید این تعداد مقاله خوب (یا حتی مناسب) در آنجا منتشر کنیم. این همان نکته ساده ای است که در WoS متوجه شدند و ابتدا به دنبال بزرگترین ماهی رفتند. حتی این تصمیم ممکن است معکوس شود ( زیار ناشر در حال اعتراض است) اما بدانید که این پایان ماجرا نیست. در نهایت تمام طرح های هرمی از هم باز شده و همه حباب ها می ترکند. این تازه آغاز یک پایان است.

 


Links and credits