حذف 50 مجله از سوی آی اس آی بدلیل نشر مقالات زیاد و گسترده | شوک بزرگ مالی به ناشران معتبر دنیا و نویسندگان حریص | این تازه آغاز یک پایان است

مجموعه مالک ISI با نام Clarivate در تازه ترین اقدام خود برای شفافیت در علم یا Research Integrity اقدام به حذف 50 مجله از بزرگترین ناشرین دنیا نمود. این مجلات متهم هستند که مقالات بی کیفیت را با تعداد بالا و بصورت مگاجورنال منتشر میکنند. از این تعداد مجلات حذف شده میتوان به حذف 20 مجله از ناشر Hindawi - دو مجله از الزویر - 4 مجله از Springer  و هفت مجله از Wiley  اشاره نمود.


در آخرین به روزرسانی Master Journal List  از ISI، مشخص شد که 20 مجله از ناشر Hindawi از وب سایت Clarivate Analytics حذف شدند.

لیست کامل این مجلات در این گوگل شیت دیده میشود

 

برای درک علت حذف این مجلات میتوانید به مطلب منتشر شده توسط خود ISI مراجعه نمایید.


در انتشارات Hindawi چه اتفاقی افتاد؟

این حذف ها در مورد انتشارات Hindawi به دنبال یک مورد افشاگری توسط Wiley  (که هنداوی را در سال 2021 خرید) ایجاد شد. در این افشاگری ذکر شده بود که این شرکت انتشار شماره های ویژه را به مدت سه ماه به دلیل "مقالات به خطر انداخته" تعلیق نموده است. این حذف تاکنون 9 میلیون دلار از درآمدهای این شرکت را کاهش داده است.

Clarivate فهرست عناوین موجود در Web of Science را به صورت ماهانه به روز می کند. بر اساس پست وبلاگ ناندیتا کوادری، سردبیر و نایب رئیس وب آو ساینس، در ماه مارس بیش از 50 مجله را از فهرست خود حذف کرد، زیرا نتوانست 24 معیار کیفیت مانند بررسی مناسب، استنادات مناسب و محتوا را برآورده کند. 

حذف 50 مجله به طور همزمان برای Clarivate بیش از حد معمول است و ممکن است آغازی برای یک حذف بزرگتر و خطری کاملا جدی برای مگاجورنال ها باشند. کوادری نوشت که این شرکت یک ابزار هوش مصنوعی ایجاد کرده است تا به ما کمک کند ویژگی های پرت را شناسایی کنیم که نشان می دهد ممکن است یک مجله دیگر معیارهای کیفیت ما را نداشته باشد. بر اساس پست وبلاگ او، این ابزار در ابتدای سال جاری بیش از 500 مجله را علامت گذاری کرد و ویراستاران Web of Science به بررسی آنها ادامه می دهند.

حذف یک مجله از وب آو ساینس به این معنی است که Clarivate دیگر مقالات خود را نمایه نمی کند، استنادهای آنها را شمارش نمی کند، یا به عنوان یک ضریب تاثیر می دهد، که می تواند اثرات منفی برای نویسندگان داشته باشد، زیرا دانشگاه ها برای قضاوت در مورد کار محققان برای تصدی و تصدی خود به چنین معیارهایی متکی هستند. همچنین حذف بدین معنی است که این مجلات از گزارش سالانه Journal citation reports حذف خواهند شد.

انتشارات هنداوی به Retraction Watch تأیید کرد که 19 مجله زیر از فهرست وب آو ساینس حذف شده اند:

Advances in Materials Science and Engineering
Biomed Research International
Computational and Mathematical Methods in Medicine
Computational Intelligence and Neuroscience
Contrast Media & Molecular Imaging
Disease Markers
Education Research International
Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine
Journal of Environmental and Public Health
Journal of Healthcare Engineering
Journal of Nanomaterials
Journal of Oncology
Mathematical Problems in Engineering
Mobile Information Systems
Oxidative Medicine and Cellular Longevity
Scanning
Scientific Programming
Security and Communication Networks
Wireless Communications & Mobile Computing


Links