دستکاری در منابع یک مقاله جرم اخلاق در نشر است | داور با هدف افزایش اچ ایندکس خود این خلاف را مرتکب میشود

انتشارات MDPI مدتی است که زیر ذره بین افسران شفافیت علم در دنیا قرار گرفته است. تقریبا هر روز یک مورد جدید از عدم رعایت اصول اولیه و ساده اخلاق در نشر در مجلات این ناشر گزارش میشود. اخبار متعددی هم از سوی نمایه سازهای معتبر دنیا مانند Clarivate منتشر شد که تعدادی از مجلات این ناشر بزرگ را به دلیل عدم رعایت الزامات نشر تعلیق نمود. در آخرین مورد به بررسی "منابع نامرتبط به موضوع مقاله" می پردازیم. متاسفانه این مشکل (یعنی درج منابع نامرتبط با موضوع علمی مقاله) در بسیاری از مجلات ایرانی نیز مشاهده میشود. سردبیران باید به دقت از صحت هر منبع مطمن باشند.


 

در آخرین مورد، در یک مقاله منتشر شده در مجله دیابت، 28 استناد یا رفرنس به منابع در مورد موضوعات تصادفی مانند نانوذرات، محاسبات ابری، فوتون ها، نفت داده شده است. 

این موضوع از آن جهت حایز اهمیت است که متاسفانه در برخی مجلات ایران نیز اخیرا موارد مشابه از "رفرنس های نامرتبط" مشاهده شده است. 

بدون شک وظیفه سردبیران محترم است تا با کنترل دقیق منابع هر مقاله از ارتباط علمی منابع آگاه باشند.

 

توصیه به سردبیران:

در هر مقاله به بخش منابع بیشترین توجه را داشته باشید. اعتماد بیش از حد به سایرین در برخی مواقع خطرات جبران ناپذیری برای اعتبار مجله دارد.

ضمن احترام به تلاش داوران عزیز و ارجمند، متاسفانه در برخی موارد معدود مشاهده شده است که داوران به منظور افزایش ارجاعات و نمره H Index خود به نویسندگان پیشنهاد درج مقالات نوشته شده توسط خود را میدهند. 


تصویر اول) عنوان مقاله و نویسندگان

 

اگر به افیلیشن نویسندگان توجه کنید در می یابید که برخی نویسندگان در رشته غیرمرتبط تحصیلات کرده اند.

 

 


تصویر دوم) بخش مقدمه مقاله و منابع نامرتبط

 

در خط دوم و سوم و ششم منابع به تعداد زیاد را ملاحظه بفرمایید که اغلب غیرمرتبط هم هستند.

 


تصویر سوم) همان بخش از مقدمه و ادامه منابع نامرتبط

 

به هر کدام از منابع از شماره 15 تا 28 توجه کنید در می یابید که اینها اصلا به موضوع مقاله ارتباطی ندارند.

 


منبع:

https://twitter.com/N_Tomassetti/status/1641176699596337153