تجربیات سردبیری که مجله اش به سرقت رفت | سارقین مجلات شیفته مجلاتی مانند مجلات ایرانی هستند که کپی رایت را رعایت نمیکنند | روشهای محافظت از مجله را بیاموزیم

دزد که به خانه میزند، تازه بعدش دنبال دزدگیر و چاره هستیم. متاسفانه این عادت ماست. مجلات علمی دانشگاهی ایرانی در معرض دزدیده شدن توسط سارقین هستند به دو دلیل بسیار مهم: اول اینکه در اکثر مجلات ایرانی قوانین کپی رایت وجود ندارد و رعایت نمیشود. دوم اینکه اکثر مجلات ایرانی برای پیگیری های بین المللی و تعقیب سارقین به سازمانهای بین المللی دسترسی ندارند. برای آشنایی با این نوع سرقت و راههای پیشگیری به اصل خبر مراجعه نمایید.


 

-------------

های جک کردن (Hijack) در مجلات علمی دنیا رایج است و در اصطلاح به مواردی اطلاق میشود که یک قسمت و یا تمام بخش های یک مجله علمی در سایت دیگری شبیه سازی میشود. سارقین با استفاده از شیوه های کپی برداری هویت یک مجله را دزدیده و اقدام به کلاهبرداری و فروش غیرقانونی مقالات میکنند.

در تازه ترین مورد، وبلاگ رترکشن واچ با یکی از سردبیران این مجلات گفتگو کرده است. همچنین یکی از برجسته ترین محققان ژورنالیسم دنیا به نام دکتر Anna Abalkina از کشور آلمان که در زمینه مجلات Hijacked تحقیق میکند، در توییتر دو خبر بسیار جالب و مرتبط با این سرقت را منتشر نموده است. ایشان بیان میکنند که:

سردبیر مجله Scand. J. of Inform. Syst، دزدیده شدن وب‌سایت را به "گوگل، مایکروسافت، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، مرکز شکایت جرم اینترنتی و ارائه‌دهنده میزبانی" گزارش کرد. اما با وجود این گزارش، هشت ماه بعد، وب‌سایت کپی شده همچنان فعال و مشغول کلاهبرداری است. پروفایل این مجله در اسکوپوس هنوز لینکی به مجله معتبر ندارد. 

به گفته دکتر آنا آبالکینا : "جلوگیری از دزدیده شدن مجلات از طریق روش‌های قانونی بسیار دشوار است."


مقدمه این خبر در رترکشن واچ بدین شرح است:

تجربه یک سردبیر مالباخته

در ابتدای فوریه ۲۰۲۳، متوجه شدم که مجله اسکندیناوی جرنال اوف اینفورمیشن سیستمز (SJIS) مورد سرقت قرار گرفته است. به عنوان سردبیر این نشریه، یک نویسنده با من تماس گرفته بود که از دریافت همزمان نامه پذیرش و رد مقاله‌اش گیج شده بود. من این مقاله را رد کرده بودم چون با سیاست تحریریه ما همخوانی نداشت. پس از بررسی، معلوم شد نامه پذیرش توسط جنایتکاران سایبری صادر شده بود که قصد داشتند از او برای انتشار در آنچه که او تصور می‌کرد SJIS است ولی در واقع یک وب‌سایت تقلبی جعلی به عنوان مجله بود، هزینه بگیرند.

 ادامه خبر به انگلیسی


 

سردبیران و مالکان مجلات ایرانی توجه نمایند: عضویت در کپی رایت از مهمترین راهکارهای پیشگیری از سرقت مجلات میباشد.