احساس می‌کردم یک کلاهبردار هستم | عواقب رترکت برای یک محقق

رترکت یک مقاله برای اکثر دانشگاهیان یک کابوس است. اما به گفته اندرسون، محقق پسادکتری در بخش زیست شناسی کالج رید، در پورتلند، این کار یعنی رترکت مقاله آنها لزوماً یک مانع شغلی نیستند و گاهی اوقات ممکن است تنها راه رو به جلو باشند. وقتی یک بانک خبر اختلاسی از خود را منتشر میکند، دلیل بر بد بودن بانک نیست، در عوض نشانه ای از سلامت و شفافیت در آن مجموعه است. پس رترکتهای یک محقق صرفا دلیلی بر سیاه بودن عملکرد این محقق نیست. برای قضاوت دقیق هر رترکشن باید دلیل رترکشن یا بازپس گیری را در مقاله Retraction Note  مطالعه نمود. 


 

ماه گذشته، مجله Evolution مطالعه ای را که اندرسون به عنوان دانشجوی دکترا زیر نظر آدام جی جونز در دانشگاه آیداهو در مسکو انجام داده بود را رترکت نمود. یافته‌های این مطالعه نشان داد که انتخاب جنسی، پاسخ‌دهی ژنوم انسان به هورمون‌های جنسی مردانه را شکل می‌دهد. وی در مورد احساسش از این اتفاق ناخوشایند میگوید:
"بدیهی است که از وضعیت راضی نبودم، احساس می کردم کلاهبردار هستم و مشاورم را ناامید کردم. من در ابتدا امیدوار بودم که شاید آنها چیزی را از دست داده باشند یا ویژگی های دیگری را که تأیید نکرده اند خوب باشد. من به نویسنده/مشاور همکارم ایمیل زدم و شروع به بررسی تجزیه و تحلیل آنها کردم تا تأیید کنم که نتایج من نادرست است و نتایج آنها درست است. در آن مرحله، تنها کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که از محققی که به من ایمیل زده بود، به خاطر علاقه‌مندی به کار من و اشاره به خطا تشکر کنم. سپس از آنها خواستم به من فرصت دهند تا مراحل بعدی خود را مرتب کنم."

توصیه وی برای دیگرانی که در موقعیت مشابهی قرار دارند این بود: "یک نفس بکشید، بپذیرید که اشتباه کرده اید و به دفتر مجله بروید. آنها خط مشی ها و رویه هایی برای حل این مشکل دارند. این مانند عیب یابی در بخش های دیگر کار ما به عنوان دانشمند است. اگر اشتباهی مرتکب شدید یا مشکلی در آزمایشگاه پیش آمد، نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید، باید آن را برطرف کنید. در مورد اوراق شما هم همینطور است."

 

لینک:

https://retractionwatch.com/2023/12/15/i-felt-like-a-fraud-a-biologist-goes-public-about-a-retraction/