مراقب افراد و موسساتی که برای انتشار مقالات بی کیفیت از کشورهایی مانند چین و هندوستان و یا عراق به شما پیشنهادهای مالی میدهند باشید

ماجرا از یک ایمیل آغاز میشود. ایمیلی که در آن فردی خود را نماینده یک گروه علمی از چین، عراق و یا هندوستان معرفی میکند. در ظاهر درخواست آنها تسهیل در انتشار گروهی از مقالات است. بدین صورت که در ازا انتشار هر مقاله مبالغ هنگفتی را به سردبیر یا ناشر پیشنهاد میدهند. این ارقام پیشنهادی بسیار وسوسه انگیز هستند. اما در واقعیت اینها گروههای غیرمجاز مقاله نویسی و دیتاسازی در کشورهای مذکور هستند که کمترین خطرشان برای یک مجله، اخراج از نمایه ساز و تحریم COPE است. آیا می ارزد که برای چند دلار بیشتر یک مجله را از بین ببریم؟


  • ایمیل شما یا شماره همراه شما را از سایت مجله پیدا میکنند و بلافاصله شروع به مکاتبه و درج خواسته خود میکنند:
    -- "ما از یک گروع معتبر علمی از کشور چین هستیم که مقالات بسیار زیادی برای انتشار داریم"
  • -- "اگر مقالات ما را سریع منتشر کنید به ازا هر مقاله حداقل پانصد دلار میدهیم."

اینها نمونه جملاتی هستند که به سردبیر و ناشر پیشنهاد داده میشود.

  • این درخواستهای غیرقانونی از کدام کشورها بیشتر دریافت میشوند؟
    1- چین
  • 2- عراق
  • 3- مالزی
  • 4- سنگاپور
  • 5- هندوستان 

زیرا در همه این کشورها مانند ایران، قوانین ارزشیابی به گونه ای است که مدرک گرایی مهم بوده و فارغ التحصیلی و یا ارتقا علمی منوط به انتشار یک مقاله در مجله ایندکس شد است.

متاسفانه اخیرا و توسط انتشارات بریفلندز مشاهده شده است که برخی از دانشجویان تکمیلی و یا اعضا به ظاهر هیات علمی دانشگاههای ایران نیز تبدیل شده اند به نمایندگان این کلاهبرداران و شیادان فروش مقالات. بطوریکه آنها مستقیم با مجلات و ناشرین وارد مکاتبه شده و پیشنهاد موسسات خارجی را به مجلات ایرانی منتقل میکنند.


نام علمی این گروهها "کارخانجات مقاله سازی" یا Papermills هستند.

 

خطر جدی در کمین مجلات:

مجلات در دو خطر جدی قرار دارند:

  • 1- درصورت انتشار این مقالات بی کیفیت، از نمایه سازها اخراج شوند
  • 2- تحریم علمی توسط COPE انجام شود

مکانیسم ردیابی این تخلفات برای نهادهای ناظر چگونه است؟

گروههای ناظر بر شفافیت علم (Research Integrity Officers) مشتمل بر هزاران داوطلب از کشورهای مختلف دنیا به طور لحظه ای در نقش مشتریان بالقوه این گروههای کلاهبردار ظاهر شده و مقالات پیشنهادی را در دیتابانک مرکزی خود ثبت میکنند. این مقالات در هر مجله ای منتشر شوند، آن مجله به لیست مجلات متهم وارد میشود.

ناشرین معتبر نیز پس از دریافت هر نوع پیشنهاد مشکوک با ارایه مستندات خود به دیتابانک RIO این اطلاعات را ثبت میکنند.