انتشار بیانیه نهایی در خصوص رترکت گروهی مقالات ایرانیان در انتشارات نیچر در سال 2016

هفت سال از کشف تقلب ایرانیان در انتشارات نیچر گذشت. هیچکدام از پیگیری های وزارتین مسوول (بهداشت و یا علوم) و یا دانشگاه آزاد تا امروز -حداقل- رسانه ای نشدند. اما پیگیری دقیق یکی از شاکیان این پرونده یعنی آقای دکتر آرام مکاری زاده در نهایت منجر به انتشار یک مقاله در مجله تومور بیولوژی گردید. طبق این مقاله جدید، شکایت شاکی در دادگاه صالحه علیه یکی از متهمان به صدور حکم گردیده است. برای مطالعه این مقاله به اصل خبر مراجعه نمایید.


اولین بار در این مقاله، خبری را به فارسی درج نمودیم که حکایت از یک رسوایی بزرگ علمی برای جامعه علمی ایرانیان در انتشارات نیچر داشت: https://brieflands.com/scinews/posts/89569 

خبری که در سه ماه اول پس از انتشار (سال 2016) کلیه اخبار علمی کشور را تحت تاثیر خود قرارداد. مسوولان وقت (مانند همه بحرانهای اخیر) تنها در سه ماه اول در فکر اصلاحات، تنبیهات و ارشادات بودند. شایسته به ذکر است که بعد از این اتفاق تلخ، اقدامات اساسی هم از سوی مسوولین ذیربط برای پیشگیری و جرم انگاری انجام شد. بطور مثال قانون مبارزه با سرقت ادبی و مقاله نویسی در مجلس تصویب و به همه نهادهای ذیربط ابلاغ گردید که این موضوع بسیار جای تشکر و قدردانی دارد. 

اما هیچ کسی یا نهاد مسوولی در فکر حقوق تضییع شده حداقل 400 هیات علمی و محقق کشور نبود که در نتیجه این رسوایی علمی، آبروی علمی و حیثیت دانشگاهی آنها خدشه دار شده بود. برخی حتی تا امروز (بعد از گذشت هفت سال)  از زخمهای آن اتفاق در رنج و عذاب بوده و هستند. هیچکدام از مسوولین دولتی و رسمی در فکر حقوق از بین رفته آن محقق یا دانشجوی دانشگاه نبود که در ناآگاهی اسمش در لیست سیاه ناشرین دنیا وارد شد. یکی از معدود افرادیکه اقدام به طرح شکایت قضایی از یکی از شاکیان نمود، دکتر آرام مکاری زاده بود که با صرف وقت و انرژی پس از سالها و از طریق سیستم قضایی به بخشی از حقوق از دست رفته خود رسید. پیشنهاد میکنیم برای مطالعه این مقاله میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://content.iospress.com/articles/tumor-biology/tub220031


طبق متنی که در این مقاله منتشر شده است، آقای دکتر مکاری زاده بیان نموده اند که:

در کلیه مقالاتی که در سال ۲۰۱۶ در نشریه تومور بیولوژی منتشر شده و پس از آن بازپس‌گرفته شده‌اند [۱-۶]، که نام من بدون اطلاع یا اجازه‌ام به عنوان هم‌نویسنده یا نویسنده مسئول استفاده شده است. بر این اساس، دادسرای عمومی و انقلاب در منطقه ۳۱ تهران پرونده شکایت من علیه آقای ج.ج. به دلیل جعل هویت را دریافت کرد. پس از یک دادگاه، تجدیدنظر و چند ماه تحقیقات، دادگاه آقای ج.ج. را به دلیل جعل داده‌ها با ایجاد و استفاده از آدرس‌های ایمیل جعلی منتسب به نویسندگان معتبر برای ارسال دست‌نوشته‌ها [۱-۶] مسئول دانست. احکام نهایی شعبه ۱۰۴۰ دادگاه کیفری ۲، مجتمع قضایی شهید قدوسی در تهران و دادگاه تجدیدنظر شعبه ۶۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تحت شماره ۱۴۰۰۶۸۳۹۰۰۰۸۰۲۷۴۷۹ مورخ ۰۹/۰۵/۲۰۲۱، و شماره ۱۴۰۱۶۸۳۹۰۰۰۶۹۱۰۰۵۳ مورخ ۱۶/۰۸/۲۰۲۲، به مجله اعلام وصول شده اند.


امیدورایم مسوولین و سیاست گزاران فعلی بتوانند قدمهای مهمی در مبارزه با بنگاههای مقاله و پایان نامه نویسی بردارند. دقت کنیم که کشور عزیزمان کمبود قانون برای مبارزه ندارد، بلکه همت عالی میخواهد که با این مزدوران مقاله نویس مبارزه جدی شود.