سرقت مجله JCHR از مجموعه مجلات دانشگاه آزاد

 طبق ایمیل دریافتی از سوی دفتر مجله ای به نام Chemical Health Risks  دریافتیم که متاسفانه این مجله معتبر و ارزشمند کشورمان از مجموعه مجلات دانشگاه آزاد اسلامی از سوی گروهی افراد ناشناس در وب به سرقت رفته و در آدرس جعلی jchr.org یک نسخه دوم از این مجله مشغول فعالیت است. در اصطلاح مجله شناسی به این عمل به سرقت بردن یک مجله یک Hijacking of a Journal  اطلاق میگردد. گروه سردبیری این مجله مجبور شده است تا طی یک ایمیل اطلاع رسانی ، بیان کند که وب سایت جدید مجله https://sanad.iau.ir/journal/jchr/ میباشد و پذیرشهای ارسال شده به وب سایت جعلی یعنی jchr.org معتبر نیست. هدف ما از نشر این خبر، در درجه اول کمک به مسوولان مجله برای پیشگیری از تضییع حقوق نویسندگان و آگاهی آنهاست و در درجه دوم میخواهیم به یک خطر بسیار مهم در مجلات کشورمان اشاره کنیم. یعنی خطر دزدیده شدن یک مجله در وب یا به اصطلاح "های جک شدن مجله". با ما همراه باشید.


برای اطلاع و آموزش همگانی مالکان و سردبیران مجلات مقالات زیر دوباره بازنشر میشوند:

  1. در این خبر ما تعریفی از دزدیده شدن مجله را ارایه کردیم:
    https://brieflands.com/scinews/posts/136536
  2. در این خبر هم تجربه یک سردبیر را از دزدیده شدن مجله اش بیان کردیم:
    https://brieflands.com/scinews/posts/136504

اما چرا مجلات ایرانی بهترین طعمه برای شکارچیان مجلات هستند؟

پاسخ واضح است. هیچکدام از مجلات ایرانی، موضوع کپی رایت مقالات خود را جدی نمی گیرند و تقریبا در 90 درصد مجلات ایرانی اصولا و به دلیل تحریمهای ظالمانه آمریکا، ثبت محصولات علمی منتشره (مقالات) در سایت اصلی کپی رایت یعنی www.copyright.com صورت نمی گیرد. 

لذا کلیه مقالاتی که از مجلات ایرانی در فضای وب منتشر میشوند، بدون مالک اثر بوده و به راحتی قابلیت دزدیده شدن و کپی شدن در هر وب سایت دیگری را دارند. 

 

 

بیانیه تعارض منافع: 

کلیه مقالات و مجلات تحت پوشش ناشرین معتبر مانند الزویر، بریفلندز و .... در سامانه Copyright.com ثبت بوده و مالکیت مادی و معنوی آنها مشخص است.