مجلات ایرانی در معرض بیشترین خطر برای دزدیده شدن توسط کلاهبرداران علمی هستند

آیا مجلات ایرانی هم دزدیده میشوند؟ آیا تا به حال در دام مجلات جعلی و وب سایتهای به سرقت رفته افتاده اید؟ سالهاست که بخاطر تحریمهای ظالمانه به ظاهر اقتصادی (و در واقع علمی) آمریکا و سایر کشورهای اروپایی و همچنین ناآگاهی مالکان مجلات، مجلات علمی ما نمی توانند در موسسه بین المللی کپی رایت به آدرس www.copyright.com عضو شده و اقدام به محافظت از مقالات و انتشارات خود نمایند. این عدم عضویت در کپی رایت چه تبعاتی برای مجلات دارد؟ آیا اینکه مجله ما ایرانی است، میتواند دلیلی برای عدم عضویت در کپی رایت باشد؟ سردبیران و مالکان مجلات برای محافظت از مجله خود چه بکنند؟ برای آگاهی از این موارد به اصل مقاله آموزشی ما مراجعه نمایید.


 

قدم اول در محافظت از انتشارات هر مجله، عضویت آن مجله (و یا ناشر آن) در کپی رایت و درج لوگوی کپی رایت (متناسب با نوع آن) میباشد. اما متاسفانه به دلیل عدم آموزش و ناآگاهی ناشران و سردبیران ایرانی، (به جز معدودی از مجلات) بخش عمده ای از مجلات ایرانی (بیش از 90 درصد مجلات) موفق به عضویت در موسسه کپی رایت نشده اند. عدم عضویت در کپی رایت ، این مجلات را تبدیل به یک هدف بسیار در دسترس برای کلاهبرداران مجلات و یغماگران مجلات یا در اصطلاح "های جکر"ها (Journal Hijackers) نموده است.
هر کدام از این مجلات سرمایه های بی بدیل دانشگاهها و موسسات مالک آنها و در مجموع سرمایه علمی کشورمان محسوب میشوند. برای تولید هر کدام از مقالات این مجلات هزینه های قابل توجهی از سوی مالکان مجلات صرف شده است. اما چرا برای محافظت از این اموال، مالکان مجلات هنوز فکری اساسی نکرده اند؟ جواب روشن است: عدم آگاهی و تحریم.

مجلات ایرانی بدلیل عدم عضویت در کپی رایت، به راحتی در معرض دزدیده شدن توسط یغماگران مجلات دنیا هستند. آیا میدانید میزان دزدیده شدن و سرقت مجلات ایرانی در فضای وب چگونه است؟

به سردبیران و مالکان مجلات توصیه اکید میکنیم که تا دیر نشده است برای محافظت از مقالات خود پیشگیری نمایند. به خاطر داشته باشیم که درج لوگوی Copyright راه درست محافظت از مقالات نیست. در ضمن مجلات میتوانند برای عضویت در موسسه Copyright از ناشران معتبر بهره جویند.

Advertisement:
"کلیه مجلات انتشارات بریفلندز تحت قرارداد کپی رایت با موسسه کپی رایت بوده و محافظت از آنها برعهده انتشارات بریفلندز است."


————————————————-

خبر زیر در خصوص مجلات های جک شده (دزدیده شده) و دردسرهای سردبیران و نویسندگان است:
https://brieflands.com/scinews/posts/136504