چنانچه در ثبت سفارش از طریق سایت مشکل داشتید لطفا مقاله خود را به همراه انتخاب نوع سفارش و یک شماره همراه به ایمیل ما ارسال کنید تا پیش فاکتور دریافت نمایید. (جهت مشاهده ایمیل اینجا کلیک کنید.) تلفن پشتیبانی : 09912939071

سرویسی جدید به نویسندگان جهت افزایش ارجاعات و اشتراک مقاله با محققین

نویسنده:‌ واحد خبری
| 09 11 18

مقالات خود را قبل از سابمیت در Preprints منتشر نمایید. سرویسی جدید به نویسندگان جهت افزایش ارجاعات و اشتراک مقاله با محققین


Preprints چیست؟

فهرست مطالب

  1. Preprints چیست؟
  2. ارسال مقالات در Preprints
  3. طرفداران: مزایای سابمیت مقاله در Preprints
  4. مخالفان: معایب سابمیت مقاله در Preprints
  5. نتیجه گیری

Preprints چیست؟

Preprints نسخه‌های اولیه دست‌نوشته‌های علمی هستند که محققان با ارسال آن در پلتفرم‌های آنلاین معروف به سرورهای پیش‌چاپ، قبل ازPeer review و انتشار در یک مجله دانشگاهی، به اشتراک می‌گذارند. سرورهای پیش چاپ آرشیوهای آنلاین در دسترس عموم هستند که میزبان پیش چاپ ها و داده های مرتبط با آنها هستند.

اخیرا یک سرویس جدید از انتشارات MDPI بصورت Open Source و با ماهیت غیرانتفاعی یا non-profit ایجاد گردیده است که به کمک آن محققان میتوانند قبل از سابمیت مقاله خود در یک مجله خاص، اثر علمی خود را منتشر نموده و برای بهره برداری عموم مورد استفاده قرار دهند.

Preprints

هر نوع مقاله آکادمیک که Peer Review نشده است را میتوان در این پایگاه سابمیت نموده و پس از بررسی منتشر خواهند شد. هر مقاله PrePrints در هر زمانی قابل آپدیت شدن و سابمیت مجدد میباشد.

Preprints، مقاله ای است که هنوز در یک مجله منتشر نشده است. در بیشتر موارد، می توان آنها را پیش نویس نهایی در نظر گرفت. Preprints یک پلت فرم پیش چاپ چند رشته ای است که دست نوشته های علمی را از همه زمینه های تحقیقاتی بلافاصله در دسترس قرار می دهد. این یک سرویس رایگان و غیرانتفاعی است که توسط ناشر MDPI پشتیبانی می شود.

بیشتر بخوانید: چطور مطمئن باشم مقاله من مورد سرقت یا سوء استفاده سایرین قرار نمیگیرد؟

ارسال مقالات در Preprints

نویسندگان میتوانند با ورود به این پایگاه و تاسیس حساب کاربری اقدام به سابمیت مقاله خود نمایند. ظرف کمتر از ۲۴ ساعت مقاله مربوطه آنلاین و به آن کد DOI تعلق میگیرد.

سوال: آیا با سابمیت زودهنگام در این پرتال شانس کپی برداری غیرمجاز از مقاله افزایش می یابد؟

پاسخ: در ظاهر به نظر میرسد احتمال کپی برداری افزایش می یابد ولی در عمل با استناد به DOI و قوانین کپی رایت میتوان به راحتی از هر نوع کپی برداری غیرمجاز پیشگیری نمود.

طرفداران: مزایای سابمیت مقاله در Preprints

طرفداران: مزایای سابمیت مقاله در Preprints

اختصاص کد DOI به مقاله و افزایش ارجاعات: هر مقاله با یک شناسه دیجیتال منحصر به فرد صادر شده توسط Crossref ثبت می شود. این باعث می شود که مقالات فورا قابل استناد باشند و یک پیوند دائمی به مقاله ایجاد شود، حتی اگر URL در پلت فرم اصلی تغییر کند. نسخه های جدید DOI متفاوتی دریافت می کنند.

دسترسی فوری: انتشار نتایج تحقیقات به دلیل فرآیند طولانی Peer review که بسیاری از مجلات به آن معروف هستند به تأخیر نمی افتد.

پشتیبانی از Open Science: هر کسی می‌تواند نسخه‌های خطی ذخیره شده در سرورهای پیش‌چاپ را بدون محدودیت بخواند، دانلود کند، و استناد کند، که این یک اصل کلیدی در Open Science است.

اشتراک با همه محققین به ویژه در شبکه های اجتماعی: نویسندگان می توانند بازخورد عمومی یا خصوصی در مورد کار خود را از خوانندگان دریافت کنند. می‌توان نظرات دانشمندان دیگر را جمع‌آوری کرد و دست‌نوشته خود را قبل از ارسال آن به یک مجله با داوری، بهبود بخشید. و حتی ممکن است از شما دعوت شود تا تحقیقات خود را در کنفرانس ها ارائه دهید و نتایج خود را در مجلات معتبر منتشر کنید. و احتمال بیشتری وجود دارد که محققان به قصد همکاری با شما تماس بگیرند.

بیشتر بخوانید: آیا مجاز به استفاده از جملات مقالات قبلی خود هستیم؟

جلب نظرات خوانندگان و بهره مندی از داوری داخلی (Internal Peer Review): همه مقالات قبل از آپلود آنلاین تحت یک غربالگری کوتاه قرار می‌گیرند. این فرآیند در اکثر موارد کمتر از 24 ساعت طول می کشد. غربالگری شامل بررسی محتوای علمی و انطباق با استانداردهای اخلاقی است. این کار توسط کارکنان Preprints.org و با حمایت محققان فعال و هیئت مشاوره Preprints.org انجام می شود.

تثبیت حقوق کپی رایت مقاله با کمک CC BY License: تمام مقالات با مجوزCreative Commons CC BY پست می‌شوند، و تضمین می‌کند که نویسندگان حق نسخه‌برداری را حفظ می‌کنند و اعتبار اثر خود را دریافت می‌کنند و در عین حال به هر کسی اجازه می‌دهند کارشان را بخوانند و استفاده کنند.

افزایش شانس سابمیت مقاله در مجلات دارای اشتراک: از سوی دیگر، Preprints، نویسندگان را قادر می‌سازند تا بازخورد ارزشمندی از چندین متخصص در این زمینه دریافت کنند. این بازخورد به آنها کمک می کند تا قبل از ارسال مقاله به مجله، مقاله خود را بهبود و توسعه دهند و شانس پذیرش مقاله را افزایش دهند.

مخالفان: معایب سابمیت مقاله در Preprints

مخالفان: معایب سابمیت مقاله در Preprints

خطر از دست دادن فرصت انتشار در یک مجله معتبر: برخی از مجلات نسخه های خطی را که قبلاً در سرور پیش چاپ آپلود شده اند نمی پذیرند.

خطر سرقت ایده ها در Preprints: به دلیل فقدان خط‌مشی در مورد نظارت بر محتوای ظاهر شده در سرورهای Preprints، محققان ممکن است با خواندن یک نسخه خطی روی سرور Preprints، ایده‌های دیگران را بدزدند و از آن‌ها در انتشارات خود استفاده کنند.

کیفیت پایین: به دلیل عدم داوری مقاله، نسخه‌های خطی عمومی ذخیره شده در سرورهای Preprints به احتمال زیاد با نگرانی‌های کیفیت پایین همراه هستند.

ارسال زودهنگام: از آنجایی که هیچ بررسی رسمی وجود ندارد، ممکن است برخی از محققان وسوسه شوند که پیش چاپ های خود را خیلی زود منتشر کنند تا اعتباری برای آنها کسب کنند.

نتیجه گیری

سرویس Preprints به نویسندگان این امکان را می‌دهد تا مقالات خود را قبل از ارسال به مجلات علمی منتشر کرده و از مزایایی مانند افزایش ارجاعات، دسترسی سریعتر به نتایج تحقیقات، افزایش تعامل با جامعه علمی و اشتراک گذاری آزاد با سایر محققین بهره‌مند شوند.

این سرویس به ویژگی‌هایی مانند تخصیص کد DOI به مقالات، دسترسی فوری به نتایج تحقیقات، پشتیبانی از اصول Open Science، امکان جلب نظرات از همتایان و داوری داخلی می‌پردازد.

هر چند Preprints مزایایی دارد، اما به گفته مخالفان نیاز به مراقبت در استفاده از این سرویس نیز وجود دارد. به طور کلی، Preprints ابزار مفیدی برای اشتراک‌گذاری سریع نتایج تحقیقات و تعامل با جامعه علمی است که با دقت و احتیاط می‌توان از آن بهره برد.

 

واژگان کلیدی