Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page
ثبت سفارش
Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page

در هنگام سابمیت مقاله خود تنها از کد اخلاق مطالعه خودتان استفاده کنید

نویسنده:‌ Info Articlex
| June 22, 2022

 درج کد اخلاق اشتباه در مقاله شما موجب رد یا رترکت مقاله خواهد شد | اولین قدم در داوری یک مقاله دانشگاهی بررسی صحت کد اخلاق میباشد


 

چند وقتی است که درج کد اخلاق در مقالات دانشگاهی دنیا اجباری شده است. در کشور ما نیز به همت مسوولان کمیته اخلاق در پژوهش وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد، امکان مشاهده کدهای اخلاق در پژوهش در همه دانشگاههای کشور ایجاد شده است. لذا درج کد اخلاق در پژوهش برای انتشار هر مقاله بسیار مهم و جزو موارد الزامی میباشد.

اما با وجود این الزام، برخی نویسندگان در روز سابمیت مقاله و در پایان کار متوجه اهمیت این کد اخلاق میشوند. متاسفانه در دقایق پایانی سابمیت مقاله، از روی ناآگاهی نویسنده (بطور سهوی یا عمدی) یک کد نادرست را به مجله معرفی میکند. درج این کد اخلاق نادرست میتواند منجر به ویتدراو و یا ری ترکت مقاله شود.

در نوشتن این کد مهم دقت نمایید. یکی از نکات مهم در داوری علمی یک مقاله، بررسی صحت و درست بودن کد اخلاق یک مقاله میباشد.

Articlex

به یک نمونه واقعی از رترکت مقاله در ادامه خبر توجه بفرمایید.

لطفا در ابتدا یک نمونه از کد اخلاق در این صفحه ملاحظه بفرمایید:

لینک

همانگونه که ملاحظه میفرمایید در این صفحه مشخصاتی از پروژه تحقیقاتی مربوطه ذکر شده است. بدین معنی که برای هر پروژه تحقیقاتی، یک صفحه ویژه در سایت دانشگاه ایجاد شده است که در آن به معرفی پژوهش و بیان کد اخلاق میپردازد. به کمک این کد داور مجله میتواند کلیه مشخصات پژوهش را کنترل کند. لذا باید نهایت دقت را در درج این کد بعمل آوریم.

این کد حتما باید متعلق به پژوهش خودمان باشد و نباید آنرا به اشتباه وارد کنیم و یا از کد مطالعه دیگری استفاده کنیم.
در هنگام سابمیت مقاله خود از نوشتن کد اخلاق اشتباه و یا نادرست جدا خودداری نمایید.

درج کد اخلاق پژوهش در مجلات انتشارات بریفلندز از ابتدای سال 2019 بصورت اختیاری بوده و از ابتدای سال 2020 اجباری است. یعنی همه مقالاتی که روی انسان و یا حیوان مطالعه کرده اند می بایست این کد را در هنگام سابمیت در مجله ارایه نمایند.

برای مطالعه به راهنمای نویسندگان روی این لینک کلیک بفرمایید.

 


 

در همین رابطه بخوانید:
یک مطالعه از محققان چینی در مجله Clinical Interventions in Aging از انتشارات Dove Press به علت درج کد ترایال اشتباه رترکت شد.

پس از شکایت خوانندگان مبنی بر اینکه نویسندگان مقاله ، این کارآزمایی را به درستی ثبت نکرده اند، مقاله رترکت شد.

سال گذشته، یک نظر دهنده در PubPeer این مقاله را که 26 بار مورد استناد قرار گرفته است، پرچم گذاری کرده بود. در اصطلاح flagged یا پرچم کذاری به مقالاتی اطلاق میشود که توسط یکی از فعالین Academic Integrity شناسایی و به همگان معرفی میشود. مقالات فلگ دار شده منشا مشکلات فراوانی برای نویسندگان و مجلات هستند.


    لینک به خبر:
    https://retractionwatch.com/2022/05/20/failed-to-properly-register-your-trial-just-use-a-different-studys-number-actually-dont/
    لینک به مطالعه:
    http://www.chictr.org.cn/showproj.aspx?proj=24187
    لینک به پاب پیر:
    https://pubpeer.org/publications/7E38EF97955D71358EFF2C836EEF03

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید:

Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page