Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page
ثبت سفارش
Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page

نویسنده واقعی کیست؟

نویسنده:‌ واحد خبری , واحد خبری
| June 22, 2017

سردبيران نمي توانند براي هر مقاله ای كه در دفتر مجله ثبت می گردد ليست نويسندگان يا مشاركت كنندگان را كنترل ونظارت كنند اما امكان دارد گاهي اوقات مشكوك شوند كه ليست نويسندگان كامل نيست و يا شامل افرادي است كه استحقاق نويسنده بودن را ندارند (مانند نويسنده مهمان يا اهدايي). اغلب مجلات برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در این خصوص، از نویسندگان میخواهند تا نقش و سهم هر یک از افراد در تدوین مقاله را به روشنی در هنگام ارسال مقاله به مجله ذکر نمایند.


با استفاده از شرايط اعلام شده توسط ICMJE براي مقالات تحقيقاتي كساني كه صرفا در نوشتن مقالات پزشكي كمك مي كند معمولا به عنوان مولف شناخته نمي شوند اما همكاري آنها و همچنين منبع مالي بايستي در قسمت تقدير و تشكر مقاله درج گردد. مولف مهمان يا اهدايي شخصي است كه اسمش به عنوان مولف ذكر ميگردد ولي شرايط استاندارد مولف بودن را ندارد. اين گونه نويسندگان بر خلاف آنكه اندكي يا هيچ همكاري در تحقيق يا نشر مقاله نداشته اند معمولا به اين دليل نامشان اضافه مي گردد كه ليست نويسندگان تاثير گذارتر به نظر آيد. نويسندگي مهمان اغلب در موارد ارتقاء دو طرفهCV بكار گرفته مي شود (مثلا نويسنده اي نام شخص ديگري را بدون داشتن شرايط استاندارد مولف بودن به عنوان مولف ذكر مي كند درعوض شخص دوم نيز در مقاله ديگري نام فرد اول رابه عنوان مولف ذكر خواهد كرد).

ممکن است وتوافق در مورد اینکه چه کسانی در فهرست نویسندگان مقاله باید ذکر شوند وجود نداشته باشد. ولی در حالت کلی نویسنده به کسی گفته میشود که در تمامی فرایندهای یک مقاله از ایده پردازی و پروپوزال نویسی و جمع آوری داده ها تا آنالیز یافته ها و نگارش پیش نویس آن مشارکت واقعی داشته باشد. بنابراین کسی که مقاله را ویرایش میکند یا صرفا پیش نویس را تهیه میکند نباید به عنوان نویسنده شناخته شود و در اسامی نویسندگان مقالات درج شود. همچنین کسانی که بر گروه پژوهشی نظارت میکنند (نظیر روسای سازمانها و مراکز تحقیقاتی) معیارهای نویسندگی را ندارند. شایسته است اسامی چنین افرادی در قسمت سپاسگذاری مقاله ذکر شود.

منبع : Articlex.ir

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بیان کنید:

Page Not Found

PAGE NOT FOUND

Return to the Home Page